Anhöriga till våldsdödade kräver bättre stöd

Anhöriga till våldsdödade kräver bättre stöd

Varje år dödas cirka 100 personer i Sverige till följd av grova våldsbrott. Antalet anhöriga uppgår till mångdubbelt fler. Trots det är anhöriga till våldsdödade fortfarande en bortglömd grupp. Nu går anhöriga till våldsdödade ihop och kräver bättre hjälp och stöd för denna särskilt sårbara grupp.

Vilka erfarenheter har de anhöriga av mötet med media? Hur blir de bemötta av rättsväsendet? Hur har kontakten med målsägandebiträdet varit? Vilken hjälp erbjuder kommunen? Det är några frågor som kommer att diskuteras vid en debattkväll i Stockholm måndagen den 9 december.

Medverkar gör Lilian Gustafsson, vars son Anders mördades i Hammarbyhamnen på nyårsafton 1995 och Ewa-Britt Gabrielssen, vars son Markus dödades på Kungsgatan i Stockholm 2005, m.fl. anhöriga. Dessutom medverkar representanter för RAV (Riksorganisationen för anhöriga till våldsdödade) och kriminologen Sofie Bennert, som gjort en pilotstudie med fokus på anhöriga till våldsdödade.

Tid: Måndag 9 december klockan 17.00-19.00
Plats: Pressklubben, Vasagatan 50, Stockholm
Anmälan: För anmälan eller mer information kontakta Chatrine Watting via e-post chatrine.watting@tryggaresverige.org eller ring 08-29 20 00

Varmt välkommen!