Hotet mot företagen och företagandet - inbjudan till seminarium

Hotet mot företagen och företagandet - inbjudan till seminarium

Stiftelsen Tryggare Sverige bjuder in till Nationella Brottsofferveckan 2017 den 20-24 februari. Bakgrunden är erfarenheter från USA där man varje år fokuserar på brottsdrabbades rättigheter under ”National Crime Victims´Rights Week”. Veckan instiftades 1981 av den dåvarande presidenten Ronald Reagan och är sedan dess en institution i amerikans politik.

Många företag rapporterar om ökade problem med kriminalitet. Det handlar om hot, våld och rån. Framför allt är det i utsatta områden som problemen med brottslighet är så stora att många företag överväger att flytta eller lägga ned sin verksamhet. För några veckor sedan gick företagarna i Husby centrum i nordvästra Stockholm samman i en protestaktion. Under en dag stängde butikerna för att visa sitt missnöje mot brottsligheten i området. Vad innebär hotet mot företagarna och företagandet? Vad kan göras för att vända situationen?

- Idag arrangerar vi ett seminarium på temat "Hotet mot företagen och företagandet?" med ordförande Salam Kurda (Husby företagarförening), säkerhetschefen Per Geijer (Svensk Handel), kommunikationschef Andreas Åström (Stockholms Handelskammare) och kommunpolitiker Ole-Jörgen Persson (M)), säger generalsekreterare Magnus Lindgren (Stiftelsen Tryggare Sverige).

Datum: Tisdag 21 februari
Tid: Kl. 13.00-15.00
Plats: Norra Latin, Stockholm

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.