Nytt åtgärdsprogram för ett säkrare och tryggare Sverige

Nytt åtgärdsprogram för ett säkrare och tryggare Sverige

Skjutningar, sprängningar, bilbränder och en påtaglig otrygghet. Hur har vi hamnat i denna situation? Är Sverige representativt för hur det ser ut i övriga Europa? Vilka åtgärder krävs för att minska brottsligheten och öka tryggheten? Stiftelsen Tryggare Sverige presenterar idag ett program med åtgärder för ett säkrare och tryggare Sverige.

- För en tid sedan presenterade regeringen ett åtgärdsprogram för att komma åt brottsligheten. Tyvärr har programmet mer karaktären av inriktningsbeslut och politiskt önsketänkande. Dessutom riskerar grundläggande rättssäkerhetsfrågor att utmanas. Fler av förslagen kommer heller inte att förbättra situationen eftersom de inte har någon effekt på kort sikt. Regeringen missar därför målet, säger Magnus Lindgren, generalsekreterare för Stiftelsen Tryggare Sverige.

Det står helt klart att det inte finns någon ”quick fix” för att komma till rätta med brottsligheten och otryggheten. Däremot finns det en ”quick start” för att vända den negativa utvecklingen.

- Inledningsvis handlar det om att omedelbart säkerställa att det finns en operativ polis- och åklagarorganisation på plats i de särskilt utsatta områdena för att med hjälp av både gränssättande och relationsbyggande arbete kunna vända den negativa utvecklingen, konstaterar Magnus Lindgren.

Stiftelsen Tryggare Sverige presenterar idag ett program för ett säkrare och tryggare Sverige med en rad konkreta förslag som måste genomföras såväl omedelbart som på kort och på lång sikt.

Rapporten presenteras vid ett lunchseminarium torsdagen den 24 oktober kl. 11.00-12.30 på Hotel Scandic Klara (Slöjdgatan 7) i Stockholm. Anmälan till info@tryggaresverige.org.

Vid seminariet medverkar flera brottsdrabbade och berättar om sina erfarenheter.

För mer information, kontakta: Magnus Lindgren generalsekreterare Stiftelsen Tryggare Sverige, 08-29 20 00

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.