Trygghetschefen Marita Bertilsson från Norrtälje kommun mottagare av Stiftelsen Tryggare Sveriges brottsförebyggande pris

Stiftelsen Tryggare Sveriges brottsförebyggande pris 2019 går till avdelningschefen Marita Bertilsson vid Trygg i Norrtälje kommun som under många år arbetat med frågor som rör brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete i lokalsamhället.

Marita får priset för att hon som chef, centralt placerad i kommunledningen, driver frågor om ett strukturerat brottsförebyggande och trygghetsskapande arbete. Ett arbete som bedrivs i nära samarbete med polis, näringsliv, ideella organisationer och andra aktörer för att skapa ett säkrare och tryggare Norrtälje kommun.

För att nå de av kommunledningen uppställda målen inom trygghetsområdet är det viktigt att kunna tillämpa effektiva metoder, modeller och arbetssätt. Det är också viktigt att kunna förstå och förena de perspektiv som krävs i det brottsförebyggande arbetet; alltså kombinationen av traditionell social prevention med fokus på relationsbyggande och situationell brottsprevention med fokus på bland annat det fysiska rummets betydelse.

Men avgörande för framgång blir till sist alltid själva chefsskapet; att med mod, vilja och omtänksamhet om medarbetare och invånare driva verksamheten mot de uppställda målen. Marita lyckas på ett imponerande sätt kombinera alla dessa krav.

Marita Bertilsson och Trygg i Norrtälje kommun är därmed en värdig vinnare av Stiftelsen Tryggare Sveriges brottsförebyggande pris år 2019.

Om Stiftelsen Tryggare Sverige
Stiftelsen Tryggare Sverige är en partipolitiskt och religiöst obunden NGO. Syftet är att förbättra hjälpen till brottsdrabbade och att främja utvecklingen inom det brottsförebyggande området. Arbetet är inriktat på att erbjuda nya idéer, nya samverkansformer och nya lösningar.