Nationalparkernas dag i Tyresta

Pressinformation från Tyresta nationalpark 2010-05-21

Nationalparkernas dag i Tyresta

För 101 år sedan invigdes Europas första nationalparker. De var nio till antalet och alla ligger i Sverige. Årsdagen den 24 maj firas runt om i Europa, också i Tyresta nationalpark. Här visar vi stolt upp den största och finaste urskogen söder om Dalälven. I vårt naturum, Nationalparkernas hus, kan man lära sig mer om alla Sveriges 29 fantastiska nationalparker.

Tyresta är stort och orört, men ändå så nära och lättillgängligt, säger nationalparkschefen Per Wallsten. Ta bussen till urskogen, den ligger bara 20 km från Stockholms centrum. Nationalparkernas dag är en extra bra anledning att komma hit!

Lördag-söndag den 22-23 maj, i anslutning till nationalparkernas dag, är fylld av aktiviteter. Alla är gratis:

+ Naturspaning och sagostund för barn
+ Tipspromenad i Tyresta by
+ Tävlingar och guidningar i naturum
+ Ny fjärilsutställning öppnas
+ Guidade vandringar längs urskogsstigen
+ Stora Tyrestaturen med brandguidning
+ Bildspelen ”Svensk naturvård 100 år” och
”Sveriges nationalparker
+ Civilförsvarsförbundet guidar på Vilsestigen

Dessutom har besökaren 55 km vandringsleder till förfogande, samt 400-åriga tallar, eldplatser, skogssjöar och garanterat gott om stillhet och avskildhet.

För upplysningar om Tyresta och Nationalparkernas dag:
www.tyresta.se

Nationalparkschef Per Wallsten, 070-249 81 92, per.wallsten@tyresta.se,

• Livsstil, mode, fritid

Stiftelsen Tyrestaskogen är förvaltare av Tyresta nationalpark och naturreservat. Dessutom har stiftelsen i uppdrag att förvalta Hammarbergets naturreservat och att driva naturum Nationalparkernas hus i Tyresta by. Stiftelsen bildades 1993 i samband med att Tyresta nationalpark invigdes. Instiftare är Naturvårdsverket, Länsstyrelsen i Stockholms län, Stockholms stad, Haninge kommun och Tyresö kommun.

För mer information: www.tyresta.se