Helsingborg bästa Håll Sverige Rent-kommunen 2014

Helsingborg har under 2014 arbetat strategiskt och målinriktad med att minska nedskräpningen genom lustfyllda skräpplockaraktiviteter i kampanjen ”I love Helsingborg”. Under våren 2014 deltog rekordmånga invånare i kommunens aktiviteter. Samtidigt arbetar kommunen kontinuerligt med frågan genom Håll Sverige Rents Grön Flagg och med det tydliga målet att blir Sveriges renaste stad.

– Helsingborg visar på alla punkter att man förstår hur viktigt det är med ett långsiktigt, förebyggande arbete mot nedskräpning, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Helsingborgs aktiviteter är inspirerande och lustfyllda, och lockar många, många deltagare, vilket är fantastiskt roligt.

Hela 756 448 personer deltog 2014 i Sveriges största aktion mot nedskräpningen; Håll Sverige Rents Skräpplockardagar. Deltagarna fanns i drygt 95 procent av Sveriges kommuner. Det stora deltagandet visar att det finns ett stort och utbrett engagemang kring nedskräpning bland både invånare och kommuner.

De tre kriterierna i tävlingen Årets Håll Sverige Rent-kommun är:

1. Deltagande under Håll Sverige Rents Skräpplockardagar (andel skräpplockare i skolor och förskolor samt i företag och organisationer)
  2. Antal skolor och förskolor med Håll Sverige Rents Grön Flagg i kommunen
  3. Strategiskt arbete för minskad nedskräpning

På andra plats kom Göteborgs kommun, som innehaft titeln Årets kommun fyra år i rad. Göteborg har även i år lyckats engagera stora delar av stadens befolkning i skräpplockaraktiviteter, och arbetar även långsiktigt med ett strategiskt arbete för minskad nedskräpning.

Kontakt:

Joakim Brodahl, kommunikationschef Håll Sverige Rent, telefon 070-728 64 50

• skräpplockardagarna
  • årets håll sverige rent-kommun
  • nedskräpning

Stiftelsen Håll Sverige Rent är en opinionsbildande organisation som verkar för att minska individens nedskräpning, främja återvinningen och öka miljömedvetenheten i syfte att bidra till en hållbar utveckling. Vår vision är ett skräpfritt Sverige.

Petra Holgersson

Presskontakt Kommunikationsstrateg 072-565 44 05