Pressmeddelande -

Pressinbjudan: Mumintrollet och barn plockar skräp tillsammans - Skräpplockardagarna i full gång

Nu är Håll Sverige Rents Skräpplockardagar i full gång. Just nu är det Stockholms officiella kampanjvecka, då tusentals skolor och förskolor är ute och plockar skräp. Håll Sverige Rent plockar skräp tillsammans med en förskoleklass och Mumintrollet vid Junibacken på Djurgården. Välkommen att delta!

Varje år deltar runt 140 000 stockholmare i Håll Sverige Rents skräpplockaraktiviteter. I hela landet deltar årligen fler än 750 000 skräpplockare. Nedskräpningen är ett problem som ökar och samtidigt ett problem som alla kan göra något åt – det är bara att låta bli.

På torsdag kommer förskolan Trollebo från Tyresö att plocka skräp tillsammans med Mumintrollet och Håll Sverige Rent vid Junibacken på Djurgården.

– Att plocka skräp är en ögonöppnare, säger Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent. Genom att delta i Skräpplockardagarna tror vi att barn och unga undviker att skräpa ned i fortsättningen.

Med vid aktiviteten är även Bulls Licensing som är världsagent för Mumin. Mumin och Håll Sverige Rent samarbetar genom att bland annat ta fram pedagogiskt material till Skräpplockardagarna.

– Vi är mycket glada över att Mumin kan bidra till att öka kunskapen, spridningen och intresset kring Håll Sverige Rents beundransvärda arbete. Håll Sverige Rent har under decennier arbetat för att sprida kunskap om miljöfrågor och det går i linje med vad som var viktigt för Mumins skapare - Tove Jansson, säger Gustav Melin Licensing Director vid Bulls Licensing.

Välkommen att delta vid skräpplockningen, då Mumin och barnen från förskolan är med! Fina fototillfällen!

Tid: Torsdagen den 23:e april klockan 14.00

Plats: Utanför Junibacken på Djurgården

För mer information:
Johanna Ragnartz, vd Håll Sverige Rent, johanna.ragnartz@hsr.se Telefon 076-941 01 89

Thomasine Stiernswärd, Pressansvarig, Bulls Licensing, thomasine@bulls.se Telefon: 073-7403651

Om Håll Sverige Rent

Håll Sverige Rent arbetar för att motverka nedskräpning, öka återvinning och främja miljömedvetandet hos individer och organisationer. Arbetet bedrivs genom kampanjer och projekt, genom utbildning i skola och förskola och genom miljömärkningar. Håll Sverige Rent har drivit skräpplockardagar i pedagogiskt syfte i decennier. Förra året deltog fler än 750 000 skräpplockare i kampanjen och drygt 250 kommuner var anslutna.

Om Mumin

Mumin skapades av Tove Jansson (1914-2001), målare, illustratör, författare och en av Finlands viktigaste konstnärer. Den första boken om Mumintrollen, ”Småtrollen och den stora översvämningen”, gavs ut 1945. Tove Jansson skrev och illustrerade nio romaner, fyra bilderböcker och hundratals seriestrippar om Mumintrollen. Hennes verk har översatts till nästan 50 språk. Mumin är ett mycket framgångsrikt varumärke med ett brett licensprogram världen över.

Om Bulls Licensing

Bulls Licensing är världsagent för Mumin på uppdrag av Moomin Characters OY.

Bulls Licensing är en del av Bulls Press, ett familjeföretag grundat 1929. Sedan starten har Bulls representerat några av världens mest välkända och älskade varumärken gällande syndikering, licensiering och bokrättigheter. Med huvudkontor i Stockholm, lokala kontor i tio länder, ett världsomspännande agentnätverk och över 500 aktiva företag/licenstagare, inklusive Uniqlo, H&M, Finnair, Samsung och UNICEF, kan Bulls erbjuda nordisk spetskompetens med internationellt kunnande.