ICE skriver avtal med Google Play Music

ICE, det nya bolaget för licensiering och rättighetshantering som Stim byggt upp tillsammans med engelska PRS For Music och tyska GEMA, meddelar i ett pressmeddelande att man tecknat sitt första avtal.

Avtalet med Google play Music kan ses som ett kvitto på de framsteg som ICE gjort efter fem års uppbyggnad och utveckling. Google play har mer än 35 miljoner låtar och som kunder till ICE får de tillgång till den sammanslagna repertoaren hos Stim, GEMA och PRS for Music med en enda licens.

– Vi är hedrade över att vi valts ut som pilottjänst och glada över att vara den första licenstagaren hos ICE. Vi ser fram emot att bygga vidare på relationen med ICE och bidra till förverkligandet av den nya plattformens driftseffektivitet och dess fördelar för kompositörer och förläggare, säger Victoria Campoamor, Head of Music Partnerships, EMEA, Google Play.

Målet med ICE är att stärka effektiviteten i musikbranschen och stödja framväxten av en multiterritoriell musikmarknad genom användningen av en gemensam upphovsrättsdatabas. Detta kommer att leda till en mer effektiv administration och mindre risk för att tvister uppstår.

• gema
  • musikrättigheter