Musikskapare får Stimstipendier för 4,5 miljoner kronor

Varje år delar Stim ut stipendier till musikskapare inom alla musikgenrer, som bland annat barnmusik, elektronisk, film, folkmusik, konstmusik, ljudkonst och metal. I år får 108 personer dela på 4,5 miljoner kronor. I år är nästan varannan stipendiat en kvinna, i en annars mansdominerad bransch. Bland mottagarna finns bland annat Jenny Wilson, Systrarna Vaz och Adam Tensta.

- Stipendierna är en del i Stims musikfrämjande uppdrag och syftar till att säkerställa återväxt och mångfald i svensk musik. Vår bransch är extremt mansdominerad och därför är det positivt att så många kvinnliga låtskrivare och tonsättare har kvalificerat sig som stipendiater, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd på Stim.

Bland Stims alla anslutna är bara 20 procent kvinnor, men av stipendieansökningarna var 31 procent kvinnor och det är 46 procent kvinnor bland mottagarna av 2017 års stipendier.

Aldrig förr har så många musikskapare sökt stipendier från Stim, hela 1 742 personer har skickat in en ansökan, vilket går att jämföra med fjolårets 1 333. Stipendierna delas ut 5 december på Stim Music Room på Debaser i Stockholm.

Här finns en lista över 2017 års stipendiater: www.stim.se/stipendiater2017

Om Stimstipendierna
Stipendierna är ett led i Stims musikfrämjande verksamhet. De har stor betydelse för såväl unga och lovande musikskapare som för musikskapare som är verksamma i de delar av musiklivet som inte återfinns på topplistorna, men vars musikskapande är värdefullt för svensk musikkultur.

Den totala stipendiesumman är 4 450 000 kronor i år och stipendiekommittén har valt ut 108 stipendiater bland de 1742 ansökande. Stipendiebeloppen är 25 000 kr respektive 50 000 kr. Årets stipendier delas ut av Stims styrelseordförande Carina Brorman och Stims vd Karsten Dyhrberg Nielsen på Music Room den 5 december i Stockholm.

Kontakt
Erik Åslin, Press and Public Affairs manager Stim, erik.aslin@stim.se / 072 702 66 44

• Konst, kultur, underhållning

Stim är en upphovsrättsorganisation med fler än 80 000 anslutna musikskapare och musikförlag i Sverige och utlandet. Vi är en ekonomisk förening utan vinstintresse och representerar låtskrivare, kompositörer, textförfattare och musikförläggare. För deras räkning förvaltar Stim rättigheter till musik och text.

Vårt uppdrag är att se till att musikskaparna får skäligt betalt för sitt arbete. Det gör vi genom att knyta ihop dem som skriver musiken med de företag och organisationer som gör den tillgänglig för alla som lyssnar. Genom sitt internationella nätverk hanterar Stim även rättigheter till den musikaliska världsrepertoaren.

Stims pressjour

Erik Åslin