Stim delar ut stipendier på 4 miljoner kronor till musikskapare

All musik är inte storsäljande.
Allt musikskapande går inte att leva på.
För att hjälpa de delar av musiklivet som inte finns på topplistorna, men vars musikskapande är värdefullt för svenskt musikliv, delar Stim varje år i december ut stipendier.
I år går det till 102 musikskapare.

Musikskapare inom genrer som barnmusik, elektronisk, film, jazz, konstmusik, ljudkonst, hiphop och metal.

- Alla genrer inom svenskt musikskapande är viktiga. Men allt musikskapande ger inte mat på bordet. Vi delar ut de här stipendierna för att säkra bredden och djupet i musikskapandet.Det är den som är basen i svensk musikkultur, och vi behöver en bred bas för att bygga en hög topp, säger Karsten Dyhrberg Nielsen, vd Stim.

Stipendierna är ett led i Stims kulturpolitiska verksamhet. De har stor betydelse för såväl unga och lovande musikskapare som för musikskapare som är verksamma i de delar av musiklivet som inte återfinns på topplistorna, men vars musikskapande är värdefullt för svensk musikkultur. Den totala stipendiesumman var i år 4 000 000 kronor. Stipendiebeloppen är: 25 000 kr respektive 50 000 kr.

Årets Stipendier delas ut av Stims vd Karsten Dyhrberg Nielsen och Stims styrelseordförande Kjell-Åke Hamrén vid en ceremoni i Stimhuset i Stockholm den 15 december.
Det var 1 333 Stimanslutna upphovspersoner som i år ansökte om stipendium. Bland dem har stipendiekommittén valt ut 102 stipendiater.

För mer information: Om Stims stipendier kan du läsa om här.

För ytterligare information, kontakta: Maria Frändegård, Presskontakt Stim, Tel: 08-783 88 14 eller e-post: maria.frandegard@stim.se

• stipendium
  • josefine jinder
  • jacob muhlrad
  • isabella lundgren
  • lena sjöberg
  • karsten dyhrberg nielsen
  • kjell-åke hamrén
  • jazz
  • arnmusik
  • elektronisk
  • film
  • konstmusik
  • ljudkonst
  • hiphop och metal.
  • barnmusik
  • metal
  • film musik
  • hiphop
  • stim
  • stimstipendium

Stim är en upphovsrättsorganisation med fler än 80 000 anslutna musikskapare och musikförlag i Sverige och utlandet. Vi är en ekonomisk förening utan vinstintresse och representerar låtskrivare, kompositörer, textförfattare och musikförläggare. För deras räkning förvaltar Stim rättigheter till musik och text.

Vårt uppdrag är att se till att musikskaparna får skäligt betalt för sitt arbete. Det gör vi genom att knyta ihop de som skriver musiken med de företag och organisationer som gör den tillgänglig för alla de som lyssnar. Genom sitt internationella nätverk hanterar Stim även rättigheter till den musikaliska världsrepertoaren.

Stims pressjour

Erik Åslin