Teamet bakom Boksnok

Barnboksappen Boksnok backas av välkända technamn, tar in 3 MSEK

Boksnok, vinnare av Framtidens Entreprenör 2020, har genomfört en första finansieringsrunda. Bland investerarna finns nyckelpersoner bakom Kry, iZettle och Yubico. Kapitaltillskottet ska användas till att ytterligare öka takten i både produktutveckling och expansion.

Boksnok är en prenumerationstjänst för interaktiva barnböcker där barnen bland annat kan läsa och lyssna på böckerna samtidigt. Bolaget har idag över 1000 boktitlar och avtal med majoriteten av barnboksförlagen i Sverige.

Nu tar bolaget in nära 3 MSEK i en första finansieringsrunda för att ytterligare kunna öka takten i både produktutveckling och expansion. Bland investerarna finns iZettles första anställda Johan Bendz och Peder Stahle och Krys medgrundare Joachim Hedenius, som själva använder Boksnok.

– När barn i allt större utsträckning konsumerar skärmtid blir det viktigt att skärmtiden är positiv och utvecklande. Att lyssna till och själv bläddra med i en digital barnbok stimulerar både fantasin och utvecklar läskunskaperna. Att mina barn direkt tyckte om och ville fortsätta använda Boksnoks app gav mig ett kvitto på att konceptet fungerar bra också i praktiken. Digitala barnböcker har en enorm potential och jag ser fram emot att följa hur Boksnok kommer ge många barn fina läsupplevelser framöver, säger Joachim Hedenius, investerare och tidigare medgrundare av Kry.

I Boksnok-appen hittar du fler än 1000 kvalitativa barnböcker från etablerade förlag. Boksnok har uppnått tusentals nedladdningar och vuxit cirka 30 procent per månad under de senaste månaderna.

– Vi har noga valt investerare för att få in den rätta kombinationen av kompetenser för att kunna stötta vår resa framåt och det är vi övertygade om att just dessa partners kommer att kunna göra. Vårt fokus nu är att fortsätta utveckla tjänsten och femdubbla antalet användare, säger Monica Fagraeus Lundström, medgrundare och vd på Boksnok.

Bakom Boksnok står fyra vänner från KTH som efter ledande positioner i näringslivet valde att i början av 2020 satsa helhjärtat på barnboksappen Boksnok. Så sent som härom veckan vann Boksnok utmärkelsen Framtidens Entreprenör 2020, arrangerat av Carnegie och Svenska Dagbladet.

Monica Fagraeus Lundström, medgrundare och vd på Boksnok, monica@boksnok.se, 070-683 76 16

Om Boksnok
Boksnok är en prenumerationstjänst för interaktiva barnböcker och erbjuder en trygg tjänst fri från reklam, utvecklad genom senaste teknik och experter på barns läsande och lärande. I Boksnok-appen hittar du fler än 1000 kvalitativa barnböcker från etablerade förlag. Boksnok i dess nuvarande form grundades år 2020 och har sedan dess uppnått tusentals nedladdningar och vuxit cirka 30 procent per månad under de senaste månaderna. Mer information: www.boksnok.se.

Sting har sedan 2002 hjälpt entreprenörer att utveckla sina affärsidéer till framgångsrika tillväxtföretag. Vi erbjuder startups finansiering, affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Sting har stöttat över 300 startups, av vilka 69 procent fortsätter att utvecklas och växa idag. Tillsammans har alla Sting-bolagen en omsättning på över 3 miljarder kronor, varav 64 procent kommer från internationell försäljning. De har dessutom skapat 2750 jobb. Mer information: www.sting.co