Gasbrasa, restaurang Raw, Rörstrandsgatan Vasastan

Förläng utomhussäsongen med gasdriven infravärme

Krögare föredrar att laga mat på gasspis men gasen har fler användningsområden. En av dem är gasdriven infravärme, något som den populära restaurangen Raw på Rörstrandsgatan har haft i över ett år. Det har både lett till en längre utomhussäsong och ökade intäkter.

Ägaren av Raw, Nino Armoni öppnade nyligen restaurangen Tehran Grill på samma gata och ser det som en självklarhet att fortsätta med gasen. Tack vare den gasdrivna infravärmen har restaurang Raw idag både längre utomhussäsong och gladare gäster vilket i längden ger ökade intäkter. Utöver gasdriven infravärme har de även låtit installera en stor öppen spis med gasbrasa som ytterligare sprider värme och en mysig stämning.

– Vi kommer att installera gasdriven infravärme även på Tehran Grill. Det är verkligen skillnad på värme och värme. Jämför bara med en öppen spis och ett element, elvärmen känns torr och hård medan gasvärmen känns mjuk och naturlig. En levande gasbrasa ger ökad trivsel för gäster som väljer att sitta kvar längre, säger Nino Armoni.

Jämfört med gasoltuber har gasdriven infravärme dessutom fördelen att den inte behöver bytas ut. Den tid som det tar att ersätta tunga gasoltuber stjäl onödig tid från våra gäster, menar Nino.

Vi tycker att det känns bra att kunna hjälpa våra kunder att utveckla sin verksamhet. Allt fler restauranger börjar se nyttan med gasen, inte bara till att laga mat på utan även till andra användningsområden som infravärme, brasor och facklor, säger Renée Josefsson, VD på Stockholm Gas.

För frågor kontakta gärna:
Camilla Tisen, Marknadskommunikatör Stockholm Gas
e-post: camilla.tisen@stockholmgas.se, telefon: +46 (0) 70 35 03 847

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 65 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer.