Nu kan äntligen privatpersoner få 100 procent biogas i gasledningen hemma.

Nu kan stockholmarna få ren biogas i sina spisar och brasor

Många välkända Stockholmskrogar och industrier i framkant har redan valt att arbeta med 100 procent grön gas. Nu finns den möjligheten även för alla de hushåll som har ledningsburen gas i fastigheten. Att välja ren biogas är ett enkelt sätt att göra vardagsvanorna mer hållbara.

Den pågående omställningen mot mer hållbar energi märks också hos Stockholm Gas. Allt fler frågar efter biogas som är en förnybar energikälla med många miljö- och samhällsnyttor.

- Biogas är en del av ett slutet kretslopp där samhällets avfall i form av matrester, avloppsslam och restprodukter från jordbruk och industri ger en högvärdig och klimatneutral energi. Biogasen kan man sedan laga mat med och matavfallet kan sedan bli till ny biogas. Dessutom återförs viktiga näringsämnen till jordbruket och efterfrågan på ekologiska mat möts. Biogas är ett ultimat exempel på biobaserad cirkulär ekonomi, säger Melanie Sjögren, hållbarhetsansvarig på Stockholm Gas.

Matlagning är det vanligaste användningsområdet för biogas för privatpersoner. Men det finns flera andra sätt att använda biogas hemma. Biogas till gasbrasor, gasinfravärmare och gasgrillar är några exempel på användningsområden som ger hållbar njutning.

Från och med våren 2019 är det möjligt att som privatperson få 100 procent biogas i gasledningen hemma. Sedan tidigare har flera välrenommerade Stockholmskrogar gått över till 100 procent biogas. Flera miljömedvetna företag använder också biogasen till uppvärmning och spetsvärme i industrihallar och fastigheter.

- Vi stockholmare vill leva mer hållbart, men helst utan att göra avkall på livskvaliteten. Med biogas i hemmet bidrar vi till ett kretslopp där jordens resurser tas tillvara samtidigt som vi njuter av eld, värme och proffsig matlagning. När alla Stockholm Gas kunder nu får möjlighet att välja 100 procent biogas blir det alltså enklare att leva både gott och ansvarsfullt, säger Renée Josefsson, vd Stockholm Gas.

Stockholms stad har en målsättning till år 2020 är att minst 70 procent av stockholmarnas matavfall ska samlas in för att kunna bli till biogas. Då krävs att även kommersiella aktörer som Stockholm Gas bidrar till omställningen.

För frågor vänligen kontakta:
Jessica Engelbrecht, marknadsansvarig, jessica.engelbrecht@stockholmgas.se tel. 070 315 52 07

Stockholm Gas levererar naturgas, biogas och stadsgas till ca 61 000 privathushåll, 850 restauranger, transportsektorn och ett antal industrier i Stockholm, Solna och Sundbyberg. Genom långsiktighet, transparens och kundfokus vill vi vara stockholmarnas självklara val – och en av Sveriges ledande gasleverantörer.