Länsförsäkringar investerar i e-hälsobolaget Aifloo

Pressmeddelande   •   Sep 09, 2016 10:08 CEST

Felix Etzler, Michael Collaros, Anders Widgren, grundare av Aifloo.

E-hälsobolaget Aifloo tar in 12 miljoner kronor från Länsförsäkringar och existerande ägare för att öka säkerheten och tryggheten för äldre så att de kan bo kvar hemma längre. Företaget utvecklar världens första självlärande e-hälsosystem.

Aifloo har utvecklat en teknik som ska öka säkerheten och tryggheten för framför allt äldre personer, med hjälp av artificiell intelligens. Nu tar Aifloo in 12 miljoner kronor från nuvarande ägare och även Länsförsäkringar Sak, som är Sveriges största försäkringsbolag på hälso- och trygghetsområdet, som kliver in som ny investerare.

– Det är ett mycket spännande område som Aifloo är verksamt inom. Vi ser stora möjligheter att i framtiden kunna erbjuda våra kunder nya moderna trygghetslösningar, säger Thomas Abrahamsson, chef för affärsområde Hälsa i Länsförsäkringar.

Aifloos teknologi lär sig personers vanor och beteende genom rörelsedetektering och beteendeanalys med hjälp av maskininlärning. När ett avvikande beteende upptäckts skickas ett larm, via en app, till hemtjänsten eller valda anhöriga.

– Kombinationen av vår nyutvecklade sensorarkitektur och unika algoritmer för artificiell intelligens gör att Aifloo just nu har en ledande position inom ett mycket hett område. Vi har själva varit övertygade om att vi har en både fantastisk och viktig produkt, och det är naturligtvis roligt att vår nya investeringsrunda blev snabbt övertecknad, säger Michael Collaros VD på Aifloo.

Inför den globala produktlanseringen 2017 kommer Aifloo att genomföra en stor internationell finansieringsrunda. Aifloo har sedan hösten 2015 erhållit närmare 25 miljoner kronor i finansiering.

Nära 20 procent av befolkningen i västvärlden är över 65 år, och andelen fortsätter att växa. Människors stödbehov ökar vilket redan idag är en stor utmaning för samhället. Aifloo utvecklar ett e-hälsosystem baserat på en unik Artificiell Intelligens (AI), som ökar tryggheten genom att förstå och analysera beteenden och varna vid fara. Detta möjliggör att bland annat äldre och kroniskt sjuka kan bo kvar längre i hemmet.

Michael Collaros, VD, Aifloo, michael@aifloo.com, 070-845 23 34

www.aifloo.com

Om STING (Stockholm Innovation & Growth)
STINGs vision är att bidra till byggandet av framtidens globala tillväxtföretag genom att attrahera de bästa innovatörerna och entreprenörerna och erbjuda dem affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Affärsinkubatorn STING är ett non-profit företag, som ägs av Stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har sitt huvudkontor i Kista, Stockholm. Mer information: www.stockholminnovation.com