STING-företaget SymCel vann 300 000 i innovationstävlingen VinnNu

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2006 10:56 CET

Onsdagen den 8 november stod medicinteknikföretaget SymCel som en av vinnarna i höstens omgång av innovationstävlingen VinnNU, som arrangeras av Vinnova och Energimyndigheten. SymCel ingår i supportsystemet Stockholm Innovation & Growth (STING) och får 300 000 kronor för att bland annat bygga upp ett internationellt försäljnings- och distributionsnät för sin produkt.

– Detta betyder väldigt mycket för oss som ett nystartat företag. Nu kan vi ge oss i kast med att bygga upp ett distributionsnät utanför Norden. Men även vidareutveckla delar av tekniken inför en mer storskalig produktion, säger Christina Bendz, CSO, för SymCel.

SymCel:s medicinska innovation är instrumentet CalScreener, med tillhörande preparatplattor, som dramatiskt förkortar tiden vid läkemedelsutveckling. Målgruppen är främst läkemedelsföretag men även forskningsinstitutioner och sjukhus. Den första serien av produkten är redan tillverkad och man har även knutit till sig en första referenskund. Marknaden för SymCel är global och det är därför viktigt att skapa ett internationellt distributionsnät av högsta kvalitet.

– Vårt fokus ligger idag på att bygga upp en stark distribution och försäljning. Den nordiska marknaden kan vi själva hantera men internationellt behöver vi hitta bra distributionsnät och partners som kan hjälpa oss vidare, säger Christina Bendz. I det arbetet är också kontakten med affärscoacherna inom STING ovärderlig. Som innovatörer har vi vår största kompetens inom forskningen, så att få ta del av STING:s kompetens i allt det som rör företagande är oerhört värdefullt för oss.

SymCel:s fem grundare är Dan Hallén, Christina Bendz, Ingemar Wadsö, Mats Dahlberg och Mats Hederos, som också äger företaget gemensamt. Sedan årsskiftet har också Dan Hallén och Christina Bendz arbetat heltid i bolaget, bland annat med att få till stånd den första serieproduktionen.

För ytterligare information:

Christina Bendz, CSO SymCel: 0734-45 34 55 Pär Hedberg, VD STING: 0708-55 03 18

STING – en supportorganisation för nya innovativa teknikföretag

Stockholm Innovation & Growth, STING, är ett helägt dotterföretag till stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholm stad. STING:s mål är att varje år bidra till 12 nya företags utveckling, samt säkerställa Kista Science Citys position som dynamisk mötesplats för entreprenörer och innovation. STING erbjuder industriellt stöd och riskkapital till nystartade teknikbolag. Med fem olika stödprogram hjälper man teknikbolagen med allt ifrån företagsidé till global internationalisering. Varje program leds av entreprenörer och experter från näringslivet. STING startade sin verksamhet 2002 och har fram till idag bidragit till ett 30-tal svenska teknikföretags framgångar. Inom STING finns även affärsängelnätverket Kista Investment Network och riskkapitalbolaget Sting Capital. STING har utvärderat över 400 projekt och antagit 32. För mer information: www.stockholminnovation.com

Jessica Stark
Marknadsförings- och kommunikationsansvarig