101 nationer i ASICS Stockholm Marathon

101 nationer i ASICS Stockholm Marathon

20 532 löpare är anmälda till den 37:e upplagan av ASICS Stockholm Marathon som avgörs på lördag. De kommer från 101 nationer vilket är rekord. I fjol var det 93. Nära en tredjedel, eller 6 813 löpare kommer från utlandet. Flest är från Finland (2 713), följd av Tyskland med 618 löpare, Storbritannien med 588 och Frankrike med 360. Men det kommer även deltagare från Afghanistan, Burundi, Costa Rica, Grönland, Kirgizistan, Malaysia, Swaziland, Taiwan och Venezuela. Samtliga världsdelar utom Antarktis är representerade.

Starten sker kl 12.00 och 12.10 på Lidingövägen utanför Östermalms IP.

ASICS Stockholm Marathon genererade i fjol 212 miljoner kronor i turistintäkter. Det visar en undersökning som USK (Utrednings- och statistikkontoret AB) har gjort på uppdrag av Stockholms Visitors Board. Beräkningen är att det gav 152 helårsjobb i turistnäringen.

Kvinnor slår återigen rekord med 5 694 anmälda. Det är 27,7 % av deltagarna. Premiäråret 1979 var 69 av de 2 155 löparna kvinnor.

ASICS Stockholm Marathon är sedan flera år svenskt mästerskap i maratonlöpning. I år är loppet dess­utom för första gången en landskamp i maratonlöpning. Premiärkampen hålls mellan Sverige, Norge och Finland med tillskott av Estland på herrsidan.

För svenska elitlöpare är ASICS Stockholm Marathon sista chansen att kvalificera sig för VM som avgörs i Beijing i mitten av augusti.

Isabellah Andersson är loppets mest meriterade deltagare. Hässelbylöparen har vunnit ASICS Stockholm Marathon hela sex gånger. Det är dubbelt så många än vad någon annan lyckats med. Isabellah är också tidernas mesta SM-vinnare. Sedan 2008 har hon vunnit hela 27 SM-guld. Hon har därmed passerat den legendariske spjutkastaren Eric Lemming som vann 25 SM-guld åren 1999 – 2013.

Några intressanta siffror:

2 ton pasta serveras på fredagen under Zeta pastaparty

20 löpare har sprungit samtliga 36 lopp sedan premiären 1979

42 är medelåldern bland manliga löparna. Genomsnittskvinnan är 39 år

3 352 funktionärer är engagerade under ASICS Stockholm Marathon. De kommer från arrangörsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK samt från andra idrottsföreningar i Stockholm

10 000 liter öl, visserligen alkoholfri, från Eridnger bjuds det på efter loppet

52 694 löpare är anmälda till de fem lopp som arrangeras under veckan. Knappt hälften av dem springer Vår Ruset på måndag eller tisdag. Under lördagen avgörs även nya Stockholm Junior Marathon. Över 6 000 springer söndagens Stockholm Mini Marathon

Se bifogad pressguide för mer information

Välkommen till presslunchen:

ASICS Stockholm Marathon bjuder in till presslunch, fredag 29 maj, kl 12.30, på Strandvägen 7A (mittemot Hotel Diplomat).

Träffa Isabellah Andersson och några av de mest intressanta deltagarna i den 37:e upplagan av Europas fjärde största maratonlopp. OSA till lorenzo.nesi@gmail.com senast torsdag, kl 12, om du vill komma till presslunchen.

Har du frågor, kontakta Lorenzo Nesi, presschef ASICS Stockholm Marathon,
lorenzo.nesi@gmail.com, 070-88 66 444, eller presskontakt Kristina Rosenberg, kristina.rosenberg@marathon.se

Arrangör: Stockholm Marathon Gruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vår Ruset, Bellmanstafetten, Stockholm Halvmarathon och Tjur Ruset de lopp som lockar flest löpare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas tävlingar. Stockholm Marathon Gruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar.