Årets Vårruset-turné ställs in

Årets Vårruset-turné ställs in

Marathongruppen har idag tillsammans med arrangörsföreningarna runt om i landet tvingats ta beslutet att på grund av det rådande läget med coronautbrottet och det tills vidare gällande förbudet mot allmänna sammankomster, ställa in Vårruset 2020 som skulle arrangerats den 27 april till 4 juni runt om i landet.

- Vårruset är världens största motionsserie för kvinnor och samlar årligen 85 000 deltagare på 20 orter över hela landet. Det är en komplex turné att genomföra och både från den centrala organisationen och hos arrangörsföreningarna ute i landet, har det lagts ner mycket arbete för att planera och marknadsföra evenemangen. Beställningar har gjorts, material har producerats och kostnader har till stor del redan tagits för att vara så redo som möjligt inför turnén, säger Daniel Almgren som är VD för Marathongruppen.

- Den ideella idrottsrörelsen står, likt många andra branscher, inför sitt kanske största hot någonsin. Föreningar runt om i landet är beroende av intäkter från evenemang för att kunna bedriva verksamhet för barn, unga och elit. Utan dessa evenemang skulle idrottsrörelsen som vi känner den inte kunna överleva. Vårruset är en viktigt, ja i många fall den viktigaste, intäktskällan för de ideella arrangörsföreningarna under hela året, säger Almgren

Arrangörerna har tillsammans försökt hitta alternativa lösningar och tittat på möjligheter till att flytta evenemangen eller genomföra dem på annat sätt. Till slut var de ändå tvungna att ta beslutet att helt ställa in årets turné. För första gången sedan 1989 kommer Vårruset inte arrangeras.

- Just nu, och vi säger just nu, kan vi inte lova vilken typ av kompensation som deltagarna kommer att få. Vårt allra största fokus för tillfället är att säkra att det överhuvudtaget kan bli en Vårruset-turné 2021. Det vi kan lova är att vi som arrangörer aldrig någonsin kommer att försöka sko oss på situationen, och att den dag vi vet om vi får del av de stödpaket som nu planeras till både ideella verksamheter och näringslivet, kommer dessa medel användas för att på ett eller annat sätt kompensera deltagarna. Vi ber om förståelse för att vi just nu inte kan säga något mer, säger Daniel Almgren och fortsätter:

- Det är en sorglig stund men samtidigt är vi stolta över att alla de som anmält sig och arbetat för att försöka genomföra Vårruset. Ni har alla därmed valt att stötta den svenska idrottsrörelsen. Det stödet behövs. Det är bara med det i ryggen vi kan komma tillbaka starkare och bättre. Vi lovar, Vårruset 2021 kommer att bli vårt stora tack till dem!

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Ramboll Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Över 200 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.