Daniel Almgren ny verksamhetschef för Stockholm Marathongruppen

Daniel Almgren ny verksamhetschef för Stockholm Marathongruppen

Sveriges största arrangör av motionsevenemang, Stockholm Marathongruppen, har rekryterat Daniel Almgren som ny verksamhetschef och VD. Daniel kommer närmast från en roll som affärsutvecklingschef på SATS ELIXIA, där han också ingått i koncernledningen. Daniel Almgren har ett förflutet som tiokampare på elitnivå och har deltagit både i EM och VM. Han tillträder sin nya tjänst i början av januari 2016.

Det var 1979 som de ideella idrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK tillsammans arrangerade det första Stockholm Marathon. Sedan dess har verksamheten utvecklats, och föreningarna står också bakom evenemang som Tjejmilen, Vårruset, Stockholm Halvmarathon, Bellmanstafetten och Tjurruset, samt den årliga internationella friidrottsgalan i Globen. Rekryteringen av Daniel Almgren är ett led i den utvecklingsprocess organisationen går igenom för att fortsatt vara en av de ledande evenemangsorganisationerna i Sverige.

– Vi har sedan slutet av 70-talet lett utvecklingen av motionsevenemang i Sverige, och för oss har det varit viktigt att hitta en verksamhetschef som kan leda oss in framtiden, men som också har kunskap om hur vi fungerar och som naturligt kan ta del av den historiska kunskap som många av oss i organisationen har, säger Stockholm Marathongruppens ordförande Bengt Olsson och fortsätter:

– I Daniel har vi hittat en person med bred kompetens både från näringslivet och från den ideella sektor vi kommer från. Vi är övertygade om att det ger oss möjlighet att fortsätta vara Sveriges bästa evenemangsarrangör.

Daniel Almgren är 36 år gammal och kommer närmast från en tjänst som affärsutvecklingschef på träningskoncernen SATS, och arbetade innan dess som konsult för managementbolaget McKinsey & Company. Han är utbildad civilekonom på Handelshögskolan i Stockholm. Han har också en bakgrund som friidrottare på elitnivå. Han tävlade under större delen av sin karriär för Hässelby SK, som är en av de två föreningarna bakom Stockholm Marathongruppen.

– Det är en fantastiskt spännande utmaning att få chansen att leda en organisation som Stockholm Marathongruppen. Vi har en evenemangsportfölj av världsklass, och mitt uppdrag blir att tillsammans med övriga organisationen förvalta, utveckla och expandera denna. Lyckas vi så bidrar vi till att skapa ännu mer glädje och hälsa för våra deltagare, samtidigt som vi genererar välbehövliga pengar till ideell idrott, menar Daniel Almgren.

Daniel tillträder sin tjänst efter nyår, och ser en stor utmaning i den nya konkurrenssituation, inte minst från kommersiella aktörer, som uppstått de senaste åren.

– Intresset för motion och rörelse har aldrig varit så stort som det är idag, och det är inte bara inom löpning som utvecklingen exploderat. När vi som organisation tittar framåt tror jag det är viktigt att förstå att vi tillhör en marknad som är mycket större än löpning. För att lyckas i denna ska vi fortsätta vässa upplevelsen för våra deltagare, samtidigt som vi bibehåller den professionella och höga nivå vi har på arrangemangen.

Det överskott som loppen genererar går till hundra procent tillbaka till idrotten, dels till arrangörsklubbarna och dels till andra ideella föreningar som ställer upp med funktionärer. Hässelby SK och Spårvägen FK har båda omfattande verksamhet för ungdomar, juniorer, seniorer, veteraner och motionärer. På junior- och seniorsidan tillhör båda klubbarna de absolut främsta i Sverige.

Då Daniel Almgren är bortrest fram till december, hänvisar vi till Stockholm Marathongruppens styrelseledamot David Fridell vid frågor:
david.fridell@gmail.com eller 070-254 85 76

Arrangör: Stockholm Marathon Gruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vår Ruset, Bellmanstafetten, Stockholm Halvmarathon och Tjur Ruset de lopp som lockar flest löpare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas tävlingar. Stockholm Marathon Gruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar.