Umeå ny ort när Stafesten för UNICEF växer

Umeå ny ort när Stafesten för UNICEF växer

Ett av Sveriges största företagsevenemang med motionsfokus växer. Från och med 2019 arrangeras Stafesten för UNICEF i Umeå, som därmed gör Stockholm, Luleå, Örebro, Göteborg, Jönköping och Malmö sällskap under turnén. Stafesten för UNICEF lanserades inför 2018 när Bellmanstafetten bytte namn och växte till en serie evenemang runt om i Sverige. Nära 30 000 löpare deltar årligen i Stafesten för UNICEF där en del av anmälningsavgiften skänks till UNICEF.

I över trettio år har Bellmanstafetten arrangerats i Stockholm. Evenemanget har under åren vuxit till ett av Sveriges största företagsevent, och inför 2018 inleddes ett samarbete med barnrättsorganisationen UNICEF med målet att ta ut löparfesten till flera orter i Sverige. Till 2019 adderas nu Umeå till turnéplanen. Det är Marathongruppen, Sveriges största arrangör av motionsevenemang som står bakom Stafesten för UNICEF, och lokal arrangör i Umeå blir Umeå Orienteringsklubb.

- När vi för ett år sedan lanserade Stafesten för UNICEF hade vi som en tydlig ambition att år för år växa med ytterligare orter och att vi 2019 får chansen att sprida ett av Sveriges roligaste företagsevent till Umeå känns både naturligt och bra. Umeå är en av landets mest intressanta evenemangsstäder och tillsammans med Umeå OK ser vi fram emot en riktig löparfest i slutet av augusti, säger David Fridell som är marknadschef för Marathongruppen.

I Stafesten för UNICEF deltar lag om fem personer, där varje person springer en sträcka om fem kilometer. Efter målgång bjuds alla lag på picknick och after run med underhållning, och evenemanget har även en promenadklass. För varje anmälan skänker Marathongruppen 125 kronor till UNICEF.

- Vi ser verkligen fram mot det här och tror att det här kommer att bli ett attraktivt arrangemang för företag att samla sina anställda kring. Det blir ett slags modern upplaga av Vindelälvsloppet, men mer lättillgängligt och lockande för vanliga motionärer, säger Tjelvar Otterbjörk, som är ordförande i Umeå Orienteringsklubb.

Anmälan till Stafesten för UNICEF öppnar idag den 3 december och 2019 års turné kommer att besöka sju städer från Malmö i söder till Luleå i norr.

Datum för Stafesten för UNICEF 2019:

Stockholm, 21 och 22 augusti
Umeå, 28 augusti
Luleå, 29 augusti
Örebro, 3 september
Göteborg, 4 september
Jönköping, 5 september
Malmö, 18 september

Läs mer på stafesten.se

För mer info kontakta

David Fridell, marknadschef Marathongruppen, 070-254 85 76, david.fridell@marathongruppen.se

Tjelvar Otterbjörk, ordförande Umeå Orienteringsklubb, 070-617 17 30, tjelvar@telia.com

Regioner

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Ramboll Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.