Utveckling i fokus när Marathongruppen nyrekryterar

Utveckling i fokus när Marathongruppen nyrekryterar

Sveriges största arrangör av motionsevenemang, Marathongruppen, fortsätter att växa. Det senaste året har både Tjurruset och företagsvenemanget Stafesten för UNICEF, spritt sig vidare till nya orter i landet, och ytterligare fyra nya evenemang har lanserats. I takt med detta har evenemangs- och marknadssidan i organisationen förstärkts, och lagom till hösten kliver James Pereztegi in som ansvarig för försäljningen gentemot företagsmarknaden.

Marathongruppens verksamhet startade i samband med ASICS Stockholm Marathons premiär 1979. De senaste åren har organisationen, som fortarande helt och hållet ägs av de ideella friidrottsföreningarna Hässelby SK och Spårvägens FK, lanserat ett flertal nya evenemang, och under 2018 har Marathongruppen fortsatt växa för att kunna möta deltagarnas förväntningar på förhöjda uppelvelser.

Evenemangssidan har förstärkts med Sophie Ottosson, senast på Easyfairs Nordic, och Louise Fredriksson med erfarenhet som projektledare för friidrotts-EM i Amsterdam. Marknads- och kommunikationsteamet har fått in ny kompetens genom Therese Jonsvreten som digital kreatör, och säljsidan stärks nu upp med James Pereztegi, med lång erfarenhet som säljare inom bilbranschen.

- Vi verkar i en konkurrensutsatt bransch där många aktörer brottas med vikande deltagarantal, efter den fullkomliga explosion av både lopp och deltagare vi såg för fem, sex år sedan. Med de rekryteringar vi nu gjort kan vi ta nästa steg i att utveckla nya koncept, attrahera nya målgrupper och förhoppningsvis skapa ett nytt sug efter att delta i framtidens motionsevenemang, säger Daniel Almgren som är VD för Marathongruppen.

Över 200 000 personer deltar årligen i något av Marathongruppens evenemang. ASICS Stockholm Marathon, Vårruset, Tjejmilen och Stafesten för UNICEF är de största, och organisationen står bland annat också bakom Ramboll Stockholm Halvmarathon, Tjurruset, Stockholm Minimarathon och serien STHLM Challenge med fyra evenemang utspridda under året. Nästa år introduceras det internationella stafettkonceptet Ragnar Relays i Sverige med Ragnar Lake Mälaren, som tar de deltagande lagen de cirka 25 milen från Gripsholms slott, runt Mälaren, till målgången vid Drottningsholms slott. Allt överskott Marathongruppen genererar går tillbaka till idrotten.

Mer information:
David Fridell, marknadschef för Marathongruppen, david.fridell@marathongruppen.se, 070-254 85 76

Marathongruppen är en ideell organisation bildad av friidrottsklubbarna Hässelby SK och Spårvägens FK. Klubbarna arrangerade Stockholm Marathon för första gången 1979 och sedan dess har verksamheten vuxit kraftigt. Tillsammans med ASICS Stockholm Marathon är Tjejmilen, Vårruset, Stafesten för UNICEF, Stockholm Halvmarathon och Tjurruset de evenemang som lockar flest deltagare. Över 250 000 löpare deltar årligen i klubbarnas evenemang. Marathongruppens uppgift är att arrangera dessa tävlingar. Hela det ekonomiska överskottet evenemangen gör går tillbaka till idrotten.