Förundersökning av Västerås Flygplats för miljöbrott inleds inte.

Åklagaren beslutade den 16 december att inte inleda en förundersökning angående miljöbrott.

Flygplatsen klarade inte att uppfylla det fjärde villkoret i Koncessionsnämndens beslut, som anger att spill av glykol från avisning av flygplan ska – beräknat på hel vintersäsong – samlas upp till minst 80 procent och omhändertas på sätt som godkänts av tillsynsmyndigheten, alltså Länsstyrelsen.

VD Mikael Nilsson säger i en kommentar att åklagarens beslut känns bra, och poängterar samtidigt att flygplatsen tar villkoret på allvar och att man vidtagit åtgärder för att kunna uppfylla villkoret denna vinter.

För mer information kontakta:
Mikael Nilsson, vd Västerås Flygplats AB, 070-465 81 01
E-post: mikael.b.nilsson@vasteras.se

• Semester

• västerås flygplats

• Västmanland

En modern och effektiv flyg- plats - närmare än du anar

Västerås Flygplats (VST) ligger nära E18, cirka 5 km öster om Västerås centrum, bortom Hälla shoppingområde. Avståndet till Stockholm är cirka 75 minuter med buss. Här möter passagerarna och flygbolagen en modern och rymlig flygplats som erbjuder den mindre flygplatsens fördelar med närhet och snabbhet.

Goda kommunikationer finns till och från flygplatsen. För den som väljer att ta bilen till flygplatsen finns kort- och långtidsparkering nära terminalen till förmånliga priser. Se ”Hitta hit” under Parkering.

Välkommen till Västerås Flygplats!