ÖVNING av Flygolycka vid Stockholm Västerås flygplats

Övningen är uppdelad i två delar, dels en stabsövning som hålls på brandstationen på Vallby, dels en praktisk samverkansövning ute på skadeplatsen Stockholm Västerås flygplats. Övningen på Stockholm Västerås flygplats sker måndag till torsdag under vecka 17 (20-23 april) mellan kl 18.30 och 21.00 (tiderna är ungefärliga).

Vid övningen simuleras en flygolycka och i början av varje övningstillfälle kommer det att brinna och ryka en kortare stund.

Syftet med övningen är, förutom att våra och flygplatsens egna brandmän får öva olika moment på en skadeplats, att deltagande aktörer får öva samverkansarbete.

Deltagande aktörer: Mälardalens Brand- och Räddningsförbund, Stockholm Västerås Flygplats, Landstinget Västmanland, Polisen, Västerås stad, SOS Alarm, JRCC och Länsstyrelsen i Västmanlands län.

Media är välkomna till övningstillfällena på Stockholm Västerås flygplats. Deltagande måste dock anmälas fredagen den 17 april till Fredrik Eriksson på MBR,tfn 021-39 82 27.

För mer information om övningen, kontakta Fredrik Eriksson på MBR,tfn 021-39 82 27

• krishantering
  • katastrofövning
  • övning

Stockholm Västerås flygplats (VST) ligger nära E18, cirka 5 km öster om Västerås centrum, bortom Hälla shoppingområde. Avståndet till Stockholm är cirka 65 minuter med buss. Här möter passagerarna och flygbolagen en modern och rymlig flygplats som erbjuder den mindre flygplatsens fördelar med närhet och snabbhet.

Goda kommunikationer finns till och från flygplatsen. Lokal buss nr 3 från Västerås C går var 10e minut och för den som väljer att ta bilen till flygplatsen finns kort- och långtidsparkering nära terminalen till förmånliga priser. Se ”Hitta hit” under Parkering.

Välkommen till Stockholm Västerås Flygplats!