Bea Szenfeld skapar drottningdräkt till unik vattenshow

Pressmeddelande   •   Aug 11, 2018 08:00 CEST

Fotograf: Sara Mac Key

Under Stockholms Kulturfestival blandas konstsim och nycirkus i en unik, färgsprakande show om kärlek och respekt framförd av Aquanauts med Cirkus Cirkör. Den nyskapande och hyllade modedesignern Bea Szenfeld har formgivit kostymen till föreställningens huvudkaraktär.

Aquanauts med Cirkus Cirkör gör en stor show i, runt och ovan vatten. Den 14-18 augusti visas föreställningen i Strömmen mellan Stockholms slott och Kungliga Operan. Bea Szenfeld har skapat kostymen till den flygande drottningen.

– Min vision med dräkten är att klä en undervattenhavsdrottning. Hon har anor från 1500-talet men är från framtiden. Hon ska likt en drottning utstråla både kraft och omtanke, säger modedesignern Bea Szenfeld.

Aquanauts med Cirkus Cirkör är årets specialevent på Stockholms Kulturfestival och det hittills mest komplexa som satts upp på festivalen. Projektet omfattar allt från teknik i vatten, svingande eldklot, 50 artister i och ovan vattnet till just specialdesign av kostym.

– 9000 Swarovskistenar täcker dräkten som har en futuristiskt och organisk silhuett. Den ska spegla drottningens karaktär - hon är stark, bestämd och kärleksfull, säger modedesignern Bea Szenfeld.

AQUANAUTS med Cirkus Cirkör på Stockholms Kulturfestival 2018

Var: Strömmen, mellan Kungliga Operan och Stockholm slott

När: 14–18 augusti

Tid: 21.45

Fri entré!

Bea Szenfeld
Bea Szenfeld är känd för sina konstnärliga, experimentella kreationer i ovanliga material och sammanhang, på gränsen mellan kläder och modern konst. Bea Szenfelds verk har visats på en rad olika utställningar och bland annat samarbetat med Gunilla Pontén, Tommy Hilfiger, Sanrio/Hello Kitty, Micael Bindefeld, Barilla och Granit. Några av dem som burit hennes kläder är sångerskan Björk, Lady Gaga och kulturminister Alice Bah Khunke.

AQUANAUTS

AQUANAUTS är en grupp akrobater, artister och konstsimmare som genom sina live-föreställningar tolkar existentiella frågor om livet, döden och kärleken. Gruppens unika sammansättning möjliggör framföranden i olika element såsom vatten, luft och eld. Medverkande är bland annat Sveriges främsta konstsimmare och Cirkus Cirkör.

Cirkus Cirkör

Cirkus Cirkör är Nordens ledande nycirkuskompani, grundat 1995 och med bas i Alby i Botkyrka. Cirkus Cirkör turnerar i Sverige och världen, och är ett av världens mest välrenommerade cirkuskompanier.

På hemmaplan har Cirkus Cirkör även kurser och pedagogiska program för unga med eller utan funktionsnedsättning och för äldre, driver gymnasieprogram i nycirkus samt gör events för företag och organisationer.

Stockholms Kulturfestival är en kulturfest mitt i Stockholms city helt gratis 14-18/8

Evenemangsavdelningen på Stockholms stads kulturförvaltning arrangerar och samordnar tre evenemang varje år; Kulturnatt Stockholm, Stockholms Kulturfestival och We Are Sthlm . Även Kungsträdgårdens löpande verksamhet är en del av uppdraget.