Hela programmet klart för Live@Studion & Brunkeberg – French Films till ny scen, katalanske Muchachito Bombo Infierno på Stockholms hemligaste torg.

Pressmeddelande   •   Jul 31, 2012 11:07 CEST

Fyra ny akter klara för Live@Studion – Death By Unga Bunga, Razika, Tikkle Me och de finska indiehjältarna French Films. På Brunkeberg kastas vi mellan känslorna när Barcelonas partymästare Muchachito Bombo Infierno delar scen med mäktiga stråklandskap och jazz av världsklass i festivalens grönskande oas .

Se hela programmet för:
Live@Studion

Brunkeberg

LIVE
@STUDION
(Kulturhuset, 18 års åldergräns, fritt inträde!)

Tor 16/8: SOLEN (SE) / RAZIKA (NO) / THE AMAZING (SE) / ALICE B (SE)
Fre 17/8:
DEATH BY UNGA BUNGA (NO) / SANDRA KOLSTAD (NO) / LCMDF (FI) / TIKKLE ME (SE)
Lör 18/8:
FRENCH FILMS (FI) / HONNINGBARNA (NO) / REPTILE YOUTH (DK) / EL-SD (SE)

Årets stora nyhet på Stockholms Kulturfestival är den nya scenen Live@Studion som hyllar den nordiska livescenen. Våra grannländer levererar begåvade artister på löpande band och vi längtar alltid efter att få se dem spela i Stockholm. Därför sätter vi strålkastarna på de bästa nya akterna våra grannar har att erbjuda tillsammans med de finaste banden vi har här hemma. Handplockade för musikfantaster och törstande avantgardister. Barhäng och DJ:s från 18.00 varje kväll, innan konferencieren Stina Lorentz Pantzar och livebanden tar över taktpinnen.

SPOTIFYLISTAN: Live@Studion - Stockholms Kulturfestival 2012
FACEBOOKEVENTET:

FRENCH FILMS (FI) – LÖR 18 AUG
Solig surfrock möter new wave av den brittiska skolan. French Films som namnet till trots härstammar i Helsingfors skapar slagkraftiga popdängor runt det odödliga temat kärlek och förlorad ungdom. Driviga basgångar och vackra ljudlandskap slits i en schizofren kamp mellan Beach Boys och Joy Divisions musikaliska arv. Bandet hyllades tidigt av amerikanska Pitchfork och en snabbt växande internationell publik stämde genast in i lovsången vilket gett French Films välförtjänt genomslag på bred front.

Facebook: http://www.facebook.com/FrenchFilms
Spotify: http://open.spotify.com/artist/4AOMGVao7fbfxQE7ON6Qml

RAZIKA (NO)
TOR 16 AUG
De fyra norskorna hann knappt ta av studentmössorna innan de slagit sig in i landets öron och hjärtan. Sjuttiotals-ska med en pålitlig tvåtakt som ryggrad, klädd i poppiga melodier och texter som får den klassiska genren att kännas ultramodern. Sången växlar obekymrat mellan norska och engelska medan frestande politiska teman som blivit synonyma med genren fått ge plats för värkande hjärtan och stora drömmar. Smakar solskensdränkt tuggummipop men doftar krut från The Clash och Brixtons kanoner.

Facebook: http://www.facebook.com/pages/Razika/6819889295
Spotify: http://open.spotify.com/artist/66PoNlsQYggJcJrCQAIvtU

DEATH BY UNGA BUNGA (NO)
(Fredag 17/8 kl 20.30-21.15)
Inspirerade av 60-talets klassiska stildrag med skrikande fuzzpedaler, modskultur och psykedelikavibbar. En studie i stil och energi färglagd med garagerockens heliga dogmer. De har tagit sitt namn från en klassisk skiva med punkhjältarna The Mummies och gjort det känt genom intensiva liveshower och frenetiskt turnerande sedan debuten med ”Juvenile Jungle” från 2010. Släng på tweedkavajen och ta vespan till Kulturhuset för att skaka loss när Death By Unga Bunga kommer till Stockholm.

Facebook: http://www.facebook.com/deathbyungabunga
Spotify:

TIKKLE ME (SE) (Fredag 17/8 kl 19.00-19.50)
Från att ha varit en kreativ och kraftfull duo har Tikkle Me kommit att utvecklas till en halvdussin stark kvinnoorkester. Fortfarande kreativ och kraftfull, men mer visuell och tankeväckande än någonsin. Som en Tim Burtonsk saga eller ett Kate Bushskt konstverk; kontrastrikt pendlande mellan färgstarka, fantasifulla överraskningar och mörka, underjordiska tongångar – en föreställning att ryckas med i.

Facebook: http://www.facebook.com/tikkleme
Spotify: http://open.spotify.com/artist/6oWIS1UZp9dR74eYez74vX

Klicka h
är för hela programmet på Live@Studion
.

BRUNKEBERG
Skönaste sommarscenen för jazz, folk, pop och allmänt högoktaniga artister från hela världen. I den grönskande oasen, mitt i betongen, njuter du av mästerliga musiker, sköna röster och medryckande takter och välkomnar gäster från Kanada, Algeriet, Katalonien, Kuba... Och här får Strindberg såklart också plats.

MUCHACHITO BOMBO INFIERNO (Fredag 17/8 kl 21.00-22.00)
Rumba, rap, swing och live-painting med partymästarna från Barcelona. Det finns ingen bättre och tuffare skola för musiker än att spela på gatan. Att slåss för uppmärksamhet och uppskattning från en publik som egentligen är på väg nån annanstans. Muchachito från Katalonien, lärde sig artisteriet i Barcelona där han spelade på små barer i utkanten och centrum av stan. Idag backas han upp av ett fullt band och är en av Kataloniens stora stjärnor. I showen ingår alltid live-painting med konstnären Santos de Veracruz, en av hans äldsta vänner.

MAGNUS ÖSTRÖM (Lördag 18/8 kl 19.30-20.30)
Hjärtskärande vacker modern jazz från solodebuterande stjärntrummis. Tidigare e.s.t-trummisen släpper skiva i eget namn. Och han gör det på ett sätt som oundvikligen för tankarna till trions bortgångne ­pianist och livets förgänglighet. Öström fick nyligen det prestigefyllda tyska jazzpriset Echo Jazz Awards (motsv vårGrammis) som bästa trummis 2012.

LINNEA OLSSON (Torsdag 16/8 kl 19.30-20.30)
Mäktig cello och känslig popsång i atmosfäriska ljudlandskap. Linnea Olsson tar stor plats på scenen och skapar en fascinerande ljudbild av sång och cello . Med suggestiv och pumpande stråk-pop som i uppmärksammade singeln "Dinosaur" och musikaliska utflykter inspirerade av havsdjup och himlavalv blir Linneas konserter en resa där det klassiska slingrar sig tätt framåt med det populärmusikaliska som jämbördig partner. Tidigare har vi hört Linnea Olsson som musiker bakom Ane Brun och Frida Hyvönen men i och med albumdebuten "Ah!" från februari 2012 tar hon sin rättmätiga plats i rampljuset under eget namn .

Klicka här för hela programmet på Brunkeberg

STOCKHOLMS KULTURFESTIVAL
Tid: 14–19 Augusti 2012
Plats: Stockholm City
Hemsida: www.kulturfestivalen.stockholm.se
Pris: Fritt inträde!

Hör gärna av dig för ytterligare information, bildmaterial och kontaktuppgifter.
Bildbank på My Newsdesk klicka här.

PRESSKONTAKT:
Lisa Nilsson, lisa.nilsson@smallworld.se, +46(0)8-41011526 / +46-(0)70-7228464