Programsläpp: Stockholms Kulturfestival & We Are Sthlm 2014

Pressmeddelande   •   Maj 27, 2014 08:17 CEST

Världstjärnan Manu Chao, souldrottningen Liv Warfield och en av Sveriges vackraste röster, Edda Magnason, på festivalens största scen. Mänskliga torn i sju hisnande våningar, storskalig 3D-show och 300-åriga traditioner på tema Barcelona. Samtidigt tar Europas största ungdomsfestival We Are Sthlm över Kungsträdgården och inviger med årets mäktigaste hiphop-kväll. Allt med fri entré!

Nyheter i årets Kulturfestival är också att barnområdet växer och flyttar till Norrbro mellan Operan och Slottet, spelkulturen hyllas med eget område och Brunkebergstorg håller öppet längre än någonsin med filmkvällar under stjärnorna efter sista konsert.

Stockholms Kulturfestival är inte bara en angelägenhet för stockholmarna. Det stora utbudet av aktiviteter, scener och arrangemang gör festivalen intressant för besökare från hela landet, säger Madeleine Sjöstedt (FP), kultur- och fastighetsborgarråd.

Stockholms Kulturfestival har fri entré, pågår 12–17 augusti och erbjuder något för alla åldrar. Årets festivaltema är Barcelona!

Stockholms Kulturfestival
Var: Stockholm city
När: 12–17 augusti
Hur: Fri entré!
Mer information: www.kulturfestivalen.stockholm.se
Programinformation: ladda ner i pdf här (Första programsläpp - fler akter tillkommer)
Presskontakt: Adam Heldring, adam.heldring@smallworld.se, 070-8841828

Program 2014 i korthet: Ladda ner programpresentation i PDF här  (Första programsläpp - fler akter tillkommer)

GAT (Gustav Adolfs torg) – festivalens största scen
Tis 12/8: Che Sudaka (ES) & Txarango (ES). Ons 13/8: Sveriges Radios Symfoniorkester med gäst. Tor 14/8: Edda Magnason med Modern Fantazias & Barnkammarboken med Nassim. Fre 15/8: Manu Chao (FR) & Hoffmaestro. Lör 16/8: Kungliga Operan & Liv Warfield (US).

Tema Barcelona – årets festivaltema
Några höjdpunkter: Barcekholm 3D (ES/SE) – specialproducerad storskalig 3D-show på UD:s fasad. Castellers de Sants (ES) – 250 personer bygger mänskliga torn i sju hisnande våningar. Nas Nuts Dansa (ES) – spektakulär dansföreställning på höjden. Antigua i Barbuda (ES) – Skrot-romantisk sammanslagning av konstverk, installation och fullt fungerande minitivoli.

Brunkebergstorg – Stockholms skönaste sommarscen
Några höjdpunkter: Jennie Abrahamson – Svensk enslighet och 80-talspop med en av Sveriges mest finstämda röster. Truls (NO) – Drömslöjad falsettpop med Norges nya live-fenomen. Herencia de Timbiqui (CO) – Levnadsglad fusion mellan afrikanska arv och karibiska toner.

Maxat på Norrbro (0–13 år): Världens bästa barnfestival Maxat för mini växer och flyttar till Norrbro mellan Operan och Slottet med ett fyrverkeri av aktiviteter och upplevelser för alla mellan 0–13 år.

We Are Sthlm (13–19 år): Europas största ungdomsfestival i Kungsträdgården – Gör Något, klubbar, DJ:s och konserter för alla mellan 13–19 år.

Sergels torg – cirkus i centrum
Mänskliga världsarvstorn, charmerande gatuartister och alla former av cirkus. Festivalens hjärta sätter i år den moderna Europeiska cirkusscenen i centrum. Plattan är under festivalen ett perfekt ställe att träffa folk och utsätta sig för oväntade möten med märkliga figurer.

Litteratur, vandringar och film
Avslappnade samtal och filmkvällar under stjärnorna på Brunkebergstorg. Dessutom ett stort Walks-program med stadsvandringar på festivalvis över hela Stockholm. Världens längsta bokbord med mer än 600 bord i dubbla rader på Drottninggatan avslutar festivalen på söndagen (17/8).

Stockholms evenemang är Evenemangsavdelningen på Stockholms stads Kulturförvaltning. Här arrangeras och samordnas fyra evenemang varje år: Kulturnatt Stockholm, Medborgarskapsceremonin, Stockholms Kulturfestival och We Are Sthlm (tidigare Ung08).