Stockholms största dansgolv GAT BY NIGHT – avslutningsfest för Kulturfestivalen

Pressmeddelande   •   Aug 02, 2012 11:37 CEST

Helt nytt för årets Kulturfestival är en stor dansfest utomhus till 02.00 på lördagsnatten. Precis när skymningen faller över stan slår vi på dansljusen och riggar en jättefest för Stockholms alla danssugna. Vi sätter upp en internationell samling riktigt skickliga DJ:s på Gustav Adolfs torg som Feadz (FR) och Congorock (IT) med flera och tillsammans lyfter de stockholmsnatten till nya höjder!

Vi gör Operan till ett DJ-bås med hela Gustav Adolfs torg som dansgolv. När de sista stråktagen tas av Hovkapellet tar vi över och byter den musikaliska inriktningen till en mer modern och elektronisk variant av finkultur, säger arrangörerna Lång-Kalle och Stevie.

GAT BY NIGHT
(Lördag 18/8 kl 23.00-02.00)
Fritt inträde - Barområde med 18-års åldersgräns

Partyt inleds av Hemmafest med Lång-Kalle som tar med gästerna Satan Takes a Holiday och No Strange Things i restaurangtältet mitt på torget. Sen drar klubbkollektivet 25 Hour People igång på stora scenen och det hela accelererar med Feadz (FR) som vilt mixar hiphop med elektroniska beats. GAT by Nights gigantiska kontinentala gatufest kulminerar med Congorock (IT) som vid sidan av Swedish House Mafia, David Guetta,Tiësto och Martin Solveig är ett av Europas tyngsta DJ-namn. Håll ögon och hjärtan öppna så ses vi på GAT by Night. Hela Stockholm ska dansa!

Klicka här för GAT By Night-programmet på festivalens hemsida.

CONGOROCK (IT)

På bara två år har producenten och DJ:n Congorock hunnit avverka lyckade samarbeten med artister som Swedish House Mafia, Afrojack, David Guetta, Tiësto, Benny Benassi, Martin Solveig, Duck Sauce, The Cookers och Diplo. I och med släppet av egna singeln Babylon och hans kraftfulla remix av One blev Congorock snabbt namnet på alla klubbares läppar. Den 18 augusti flyger vi in Rocco Rampino aka Congorock för en unik spelning på Gustav Adolfs Torg.

Videon Babylon
Videon Ivory

FEADZ (FR)
Det var många på klubbscenen som tidigt såg potentialen i det unika sätt på vilket fransmannen Feadz vilt mixar hiphop med elektronisk musik. En av de mest hängivna entusiasterna var Busy P från det fantastiskt välrenommerade franska skivbolaget Ed Banger som erbjöd Feadz ett skivkontrakt och möjligheten att samarbeta med andra stora artister inom bolaget som också är hemvist för Justice och SebastiAn. Efter en rad kritikerrosade samarbeten med Mr Ozio och Uffie var succén snabbt ett faktum. Nu i samarbete med den australiensiska dubstep-producenten KITO.

KITO (AUS)
Hon är född i Australien men baserad i London. Producenten och DJ:n Kito har under de senaste åren vuxit till att bli en av de drivande krafterna inom energisk och melodisk basmusik. Efter ett antal mycket uppmärksammade släpp på Diplos skivbolag Mad Decent har australienskan fortsatt att fängsla nya målgrupper genom remixar åt högprofilartister som Beyonce. Den unga producenten har gång på gång visat sig besitta en sällsynt innovativ strategi för att pusha musikaliska gränser och undvika att placeras i ett fack.

Feadz & Kito

Klicka här för GAT By Night-programmet på festivalens hemsida.

STOCKHOLMS KULTURFESTIVAL

Tid: 14–19 Augusti 2012
Plats: Stockholm City
Hemsida: www.kulturfestivalen.stockholm.se
Pris: Fritt inträde!

Hör gärna av dig för ytterligare information, bildmaterial och kontaktuppgifter.
Bildbank på My Newsdesk klicka här.

PRESSKONTAKT:
Lisa Nilsson, lisa.nilsson@smallworld.se, +46(0)8-41011526 / +46-(0)70-7228464