Ung08-festivalen startar imorgon torsdag...

Pressmeddelande   •   Jul 22, 2009 08:16 CEST

Ung08-festivalen startar imorgon torsdag...

... eller ja smygstartar i alla fall. En gång i veckan, fram till festivalstart, kommer konsertkvällar anordnas i Kungsträdgården med början nu på torsdag. Väntan till Ung08-festivalens tioårsjubileum känns kortare för Stockholms alla ungdomar och fler band får chansen att spela för en stor publik i centrala Stockholm. Datumen för konsertkvällarna är 23/7, 28/7 och 3/8. Först ut nu på torsdag är The Idle Hands, Armand Mirpour och Karl and King. Läs mer om banden och de andra kvällarna i bifogad pdf. Ung08-festivalen är här på allvar 11-15 augusti och den inleds med en stor jubileumskonsert.

Jubileumskonsert med R´nB-stjärnan Kat De Luna (Stora Scen, tis 11/8 kl. 21:00)
Ung08-festivalen drar igång till 100 procent tisdag den 11 augusti med en stor jubileumskonsert. På scen står den amerikanska R'nB-stjärnan Kat De Luna som på sin senaste skiva "9 lives" har spelat in låtar med Lil Wayne, Busta Rhymes och RedOne. Hon får förstärkning av Ison & Fille, Bounce, AFC, Pauline, Paula Lobos och Junior Natural. Läs mer om jubileumskonserten och dess artister i bifogad pdf.

Ung08-FESTEN är tillbaka (T-bana Kungsträdgården, ons 12/8 kl. 21:00)
Festen är tillbaka! Efter ett års uppehåll och starka önskningar från besökarna har vi valt att återinföra festen. Vi har tidigare varit i Kulturhuset, Gallerian, Kungsträdgården och på Sergels torg. Nu blir vi exklusiva. Tillsammans med SL bjuder vi in Stockholms 15-19 åringar till Kungsträdgårdens tunnelbanestation. Temat bli underground och New York och drygt 2000 personer kommer att kunna dansa och festa till den senaste dansmusiken och Stockholms hetaste DJ:s på perrongen i tunnelbanan. Biljetterna kostar 100 - 120 kr (120 kr för Ladies VIP biljetter) och kan köpas via Ticnet.

Indiekväll med Lång-Kalle (Stora Scen, tor 13/8 kl. 20:00)
Förra året kom 15 000 personer då Lång-Kalle bland annat bjöd in Slagsmålsklubben och Kings of Convenience till sin kväll på Stora Scen. Liksom förra året kommer han att spela den finaste indiepopen från DJ-båset, men sätter i år en elektronisk prägel på kvällen genom att presentera Familjen, Naive New Beaters (FR) och Andreas Tilliander. Info om artisterna i bifogad pdf.

Style of Eye till DJ SHOWEN (Stora Scen, fre 14/8 kl. 20:00)
Ung08:s DJ SHOW är tillbaka. Speciellt utvalda DJ:s tävlar i en show där tekniken inte kommer i första hand, det är viktigare att vinna publikens och juryns hjärtan. Tävlande är bland andra Mikey Mic (Vinnare 2008), Cristian Dinamarca (Addicts), Alex Moreno (Vinnare 2007) och Maja (Festa med killar). I Juryn sitter La Fleur (Housewives), Jens Segren (Locomotives) och Ivar Forstadius (LB). Avslutningsvis, utanför tävlingen, men innanför showen gör Style of Eye ett DJ set och STQ ett VJ set.

Punk och indie på Lilla Scen (Lilla Scen, tis 11/8 - lör 15/8)
På Lilla Scen spelar vanligtvis band från den svenska indiescenen, nytt för i år är att en av dagarna tillägnas punken. Med band som Fy fan, Masshysteri, Sista Sekunden och Satan Takes a Holiday erbjuds besökarna det bästa av vad Sveriges punkscen har att erbjuda idag.

Några av de övriga banden som spelar på Lilla Scen är Elenette, Ram Di Dam, Steso Songs, Elias and the WizzKids, Montt Mardié och Adam Heldring. Info om artisterna i bifogad pdf.

Aktiviteter
På Ung08-festivalen står upplevelsen i fokus. Därför har vi förutom våra scener och artister, ett fyrtiotal aktiviteter redo att utforskas av alla besökare. Stärk dig själv i boostingtunneln som United Sisters, Elektra, Brobyggarna och Din bror har byggt. Bli proffs bakom skivspelarna med Radio Loca, eller varför inte designa din egen sneaker, t-shirt eller tygpåse hos Sneaker Lab? Här kan du även spela de senaste tv-spelen från EA i Gamezone, få råd och tips om hur du får bukt med spelmissbruk hos FORUM eller testa en massa olika sporter som karate och capoeira hos Idrottsförvaltningen. Unga Dramaten är på plats och ger besökarna en inblick i teateryrket. Hos 100 % ren hårdträning kan man snacka träning och tävla i chin ups, och i The Voice tält blir det både danstävlingar och möjlighet att designa egna jeans. Det och mycket mer på årets Ung08-festival.

För pressbilder gå in på www.ung08.nu/press

Vid frågor, citat eller annat kontakta:

Per Björklund
per.bjorklund@kultur.stockholm.se