Glädjebeskedet till Parasporten i Stockholmsdistriktet

Från nästa höst kommer personer med grava rörelsenedsättningar ha samma möjlighet som andra unga idrottare att kombinera elitidrott med studier på gymnasienivå. RgRh-gymnasiet på Kungsholmen får från 2020 NIU-status.

NIU betyder nationellt godkänd idrottsutbildning och har tidigare har det inte varit möjligt för ungdomar med grav rörelsenedsättning att få det stödet som det innebär att ha NIU-status.

Läs mer om NIU här >>>

– Det betyder jättemycket att Stockholms stad varit villiga att satsa på gruppen. Nu kan vi kan profilera oss som den enda skolan i landet där parasportare med grav rörelsenedsättning kan satsa på elitidrott, kombinerat med att bo på ett studentboende i Stockholm och ha tillgång till bland annat arbetsterapeuter, fysioterapeuter och psykologer, säger John Nilsson, idrottslärare på RgRh.

Han har kämpat sedan han kom till skolan 2011 för att ge ungdomarna den här möjligheten.

– Vi möjliggör elitidrottssatsning för dem som omöjligt kan få det. Den här gruppen har blivit helt exkluderat från elitidrottssatsning, det är en anledning till att jag drivit dessa frågor. När jag kom in hade vi några NIU-simmare, sedan har vi även haft elhockeyspelare. Nu har vi fått en generell licens för Parasport oavsett idrott, men fokus kommer vara på simning, racerunning och boccia.

RgRh står för Riksgymnasiet för Rörelsehindrade, totalt finns det fyra skolor i hela landet. Skolan på Kungsholmen blir den första som är NIU-certifierad.

– Den här gruppen ska ha samma rättigheter som alla andra. Idrotten ska vara inkluderande för alla och det här beslutet innebär att det blir en kvalitetssäkring av hela verksamheten, säger Lars Jonsson, elitidrottsansvarig på Stockholmsidrotten.

Peter Melander är sakkunnig inom Parsport på Stockholmsidrotten, han gläds över beslutet.

– Vi skapar förutsättningar för människor med stora rörelsenedsättningar. Det kan vara grava CP-skador och muskelsjukdomar. Nu får de här idrottarna samma chans som alla andra.

För mer information, kontakta Peter Melander: 08-627 40 73

Stockholms Idrottsförbund och SISU Idrottsutbildarna Stockholm är två stödorganisationer under Riksidrottsförbundet och SISU Idrottsutbildarna. Vi företräder, utvecklar, utbildar och stödjer idrottsföreningarna i Stockholmsdistriktet.