Snyggaste huset i stan? Dags att nominera Årets byggnad/Årets renovering i Södertälje

Årets byggnad och Årets renovering är en tävling som varje år arrangeras av Södertälje Byggmästareförening och Södertälje kommun för att uppmärksamma god bebyggelse och uppmuntra till varsam renovering. Nu öppnas portarna för årets nomineringar av vackra nybyggnader och ombyggnader i Södertälje. Vinnaren kommer att presenteras i maj eller juni 2010.

Förra året blev villan Garden House i Viksberg utsedd till Årets byggnad och flerbostadshuset i Kvarteret Dovhjorten utsågs till Årets renovering. Bland tidigare vinnare kan nämnas Syrianska Ortodoxa kyrkan i Geneta (2003), AXA Sports Center (2005), Hansta strand (2007) och renoveringen av Kattsvansen (2007).

–  Årets byggnad ska vara en representant för byggnader med god modern arkitektur värd att bevara för framtiden, säger Susanne Ekosander, föreningschef Södertälje Byggmästareförening. Årets renovering ska uppmuntra till en varsam förändring av befintlig bebyggelse med känsla för byggnadens egenvärde

Om du vill nominera en byggnad är du välkommen att lämna in ditt förslag senast den 24 februari 2010. Endast byggnader och renoveringar färdigställda eller inflyttade under år 2009 kan föreslås. Fullständiga kriterier finns på www.byggmastareforeningen.se.

Förslagen med adresser angivna och gärna med fotografier lämnas till: Södertälje kommun, Samhällsbyggnadskontoret, Enheten Bygglov, 151 89 Södertälje, eller till Södertälje Byggmästarförening, Box 327, 151 24 Södertälje. Det går även bra att skicka förslagen via e-post till: Sargon.Ablahad@sodertalje.se.

För ytterligare information, kontakta Susanne Ekosander på Södertälje Byggmästareförening, 08-550 140 20 eller  070-749 21 57.