Årstadal studenthus invigdes med inflyttningsmingel

Stockholmshems andra studenthus står klart och i januari flyttade de första studenterna in. Det uppmärksammade vi med att bjuda alla nyinflyttade studenter i Årstadal på inflyttningsmingel.

Många studenter trotsade kylan och tog chansen att mingla med sina nya grannar och medarbetare på Stockholmshem när Årstadal studenthus invigdes den 5 februari. Bolagets vd Eva Nygren och styrelseordförande Kadir Kasirga hälsade alla nyinflyttade studenter välkomna, för många till den första egna bostaden.

– I en stad som växer är det viktigt att skapa bra boenden för fler och med de nya studentlägenheterna bidrar Stockholmshem till ett Stockholm där människor vill leva och bo, säger Kadir Kasirga (S) styrelseordförande i Stockholmshem. Nu höjer vi hela stadens ambition och ska bygga 80 000 bostäder till 2025 varav minst hälften ska vara hyresrätter.

Årstadal studenthus ligger i kvarteret Syllen i Årstadal där Stockholmshem bygger 357 lägenheter, varav 172 studentbostäder. Det är en del i stadens satsning att utveckla området vid Liljeholmskajen från ett gammalt industriområde till en attraktiv stadsdel med ett tiotal kvarter och drygt 4000 bostäder. Det är också en del i Sthlm6000+ där flera aktörer tillsammans kraftsamlat för att skapa fler studentbostäder. Förra hösten invigdes Stockholmshems första studenthus i Älvsjö, och byggandet fortsätter med hög takt.

– I vår börjar vi bygga 75 studentlägenheter i Gröndal och i sommar ett 100-tal studentlägenheter vid Sockenplan i Enskede. Vi planerar också studentlägenheter i Stadshagen och Mariehäll, berättar Stockholmshems vd Eva Nygren.

Inflyttningsminglet var ett tillfälle för studenterna att knyta nya kontakter, både med andra studenter och med Stockholmshem.

– Det var jättekul att träffa alla studenter. Vi är i en bransch i stor utveckling och det finns hela tiden behov av ny kompetens. Hos oss finns det möjlighet att både göra praktik och få traineetjänst, och flera har lett till fast anställning, säger vd Eva Nygren.

Hos AB Stockholmshem bor drygt 50 000 hyresgäster. Sedan 1937 har vi skapat nya kvarter
och hem till nya och gamla stockholmare. Stockholmshem är ett av landets största bostadsföretag och ingår i koncernen Stockholms Stadshus AB, som ägs av Stockholms stad. Fastighetsbeståndet omfattar drygt 26 000 bostäder och över 3 500 lokaler.