Årets Nova utsedd: Mattias Stenberg får Formex designpris till bästa unga nordiska formgivare

2013 års vinnare av designpriset Nova blir Mattias Stenberg från Studio Vision. Enligt juryns motivering får han priset för ”ett formspråk präglat av en självklar säkerhet”. Novapriset är instiftat av Formex, ett av Stockholmsmässans flaggskepp och den ledande mässan för nordisk inredningsdesign.

Mattias Stenberg, född 1975 och bosatt i Stockholm, var en av fem nominerade till 2013 års upplaga av Formex Novapris. Enligt juryns motivering nominerades han ”för ett formspråk präglat av en självklar säkerhet. Hans produkter är geniala i sin enkelhet, vare sig de består av munblåst glas eller rå betong. Mattias handlag och konceptuella talang visar sig i hans mångsidighet och imponerande precision.” I dag den 15 augusti fick Mattias Stenberg ta emot det unika Novadiplomet, i år formgivet av Marcus Gunnar Pettersson.

Grattis Mattias, blev du överraskad?

– Tack! Ja, något sådant här törs man ju aldrig ta ut i förskott, men mest överraskad blev jag nog när jag nominerades. Jag är ju ganska ny i formgivarvärlden, det är bara två år sedan jag bestämde mig för att hårdsatsa.

Mattias Stenberg är ingenjör i grunden och har jobbat mycket med produktplanering, det vill säga att förstå hur användarna på en viss marknad fungerar och hur ett företags produkter ska fylla deras behov på bästa sätt. För honom är dialogen med producenten och förståelse för kunden en viktig del av den kreativa processen, och han beskriver sig gärna som en tredjedel affärsman, en tredjedel ingenjör och en tredjedel konstnär.

– För mig kommer konceptet och funktionen först. I den kreativa processen som följer så stimuleras jag av vardagens spännande visuella uttryck: en lyktstolpe på gatan, baklyktan på en bil, bilder jag ser på nätet… När jag sedan bläddrar igenom mitt bibliotek med bilder kanske en gul Fiat inspirerar mig till en gul fåtölj. Men att börja framtagandet av en ny produkt utifrån rådande färg- eller formtrend – nej, det funkar inte för mig.

Prisutdelare vid Novaceremonin var Petrus Palmér från Form Us With Love, som har egen erfarenhet av hur viktigt det är för unga formgivare att uppmärksammas för sitt arbete.

– Det som är roligt med Novapriset är att det är inriktat på dem som har ett driv och förstår att designerrollen kräver entreprenörskap. Uppmärksamhet från media är självklart viktig, men du kan ju inte äta tidningsurklipp. Det är viktigt för den personliga motivationen att få en sådan här klapp på axeln för att orka hålla i din passion och ta dig igenom svackorna.

Designpriset Nova arrangeras av Stockholmsmässan/Formex i samarbete med inredningstidningen Plaza Interiör och Gallery Pascale. Prisutdelningen skedde i samband med Formex designmingel på varuhuset PUB under torsdagskvällen den 15 augusti. Tidigare Novapristagare är Hanna Hedman och Simon Klenell, Sverige, år 2011 och Mari Isopahkala från Finland år 2012. Vinsten utgörs av två parallella utställningar i januari, en på Formex och en på Gallery Pascale. Vinnaren får också ett reportage i Plaza Interiör och en aktivitet, exempelvis en resa med uppehälle eller en utbildning till ett värde av 50 000 kr samt ett unikt diplom, som i år är formgivet av Marcus Gunnar Pettersson.

För mer information:

Besök www.formex.se eller kontakta pressansvarig Lotta Signeul, lotta.signeul@stockholmsmassan.se, 070 – 819 99 19.

Formex äger rum 15-18 augusti 2013 på Stockholmsmässan. Formex är mötesplatsen för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration. Mässan anordnas två gånger per år med 850 utställare, 25 000 fackbesökare och 850 medierepresentanter.

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.