Collector’s Awards pristagare korade

Collector’s Awards pristagare korade

Samtliga vinnare till antikpriset Collector’s Awards har nu utsetts. Förutom vinnarna av priserna Årets Dyrgrip och Årets Bästa Monter på Antikmässan som presenterades tidigare i veckan, har den namnkunniga expertjuryn valt ut vinnarna i kategorierna Årets Antikaffär, Årets Samlare och Årets Nydanare. Samtliga vinnare mottog sina pris på fredagkvällens galamiddag på Victory Hotel.

Vinnarna är:

Årets Antikaffär
En affär som genom sin presentation, sitt sortiment, sin verksamhet, innehavarens kunskap eller affärens service är något utöver det vanliga.

Vinnare: Skajs Antikhandel
Juryns motivering: En klassisk affär som gått mot strömmen. Förstklassiga antikviteter som kombineras med modern konst och design.

Övriga nominerade var:

À la Carte - Kunnigt och brett utbud inom en smal nisch - föremål för det dukade bordet.

Winterhagens Antik - En ombonad affär med många roliga föremål. Snygga saker och inredningar.

Årets Samlare
En person som stått för något speciellt i sitt samlande av konst, antikviteter, design eller vintageföremål.

Vinnare: Ulf Danielsson
Juryns motivering: Att samla Alfred Nobels personliga föremål, aktiebrev, medaljer och Nobelprismemorabilia och inte minst hans personliga hästdroska är också värt ett pris.

Övriga nominerade var:

Göran Engzell – Samlar framför allt skånska textiler från 1700-talet och början av 1800-talet.

Tvillingarna Stig och Bo Dahlin - Samlar på design av Sigvard Bernadotte och äger över 1 000 föremål av designprinsen.

Årets Nydanare
En person eller ett företag som genom sina insatser på senare tid har tillfört konst- eller antikmarknaden något alldeles speciellt eller nydanande.

Vinnare: Downton Abbey
Juryns motivering: Carnival Films har gjort ett program som betyder oerhört mycket för intresset för gamla miljöer, levnadssätt och antika föremål.

Fotografiska - På några få år har Fotografiska blivit en av Sveriges mest
välbesökta och vitala sevärdheter.

Mölndals stadsmuseum - Ett museum som trots ett delvis uråldrigt utbud lyckas
möta samtidens mest kräsna besökare.

Tidigare i veckan tillkännagavs följande pristagare.

Årets Dyrgrip

Vinnare: Ett par gustavianska appliquer för tre ljus, med största sannolikhet tillverkade av Rung 1785.
Utställare: Thunér Antikhandel, Stockholm

Övriga nominerade var:

Föremål: Hagakrona sannolikt av Olof Westerberg 1794.
Utställare: Lundgrens Antikhandel

Föremål: Kinesisk färgsprakande vas från neolitisk period 2000-3000 år före Kristus.
Utställare: AntikWest

Årets Bästa Monter

Vinnare: Nordlings Antik
Juryns motivering: Ett konsekvent och kvalitativt utbud i varierande miljöer. Rumslighet och uttänkt möblering skapar "jag-tar-allt"-känsla.

Samtliga vinnare mottog sina pris på galamiddagen på Victory Hotel på fredagkvällen. Priset består av en statyett som inspirerats av en galjonsfigur från The Collector’s Hotels samlingar och formgivits av konstnären Lennart Eldsfors i Moshyttan, samt ett inramat diplom. Vidare får vinnarna en Lyxweekend för två på Victory Hotel, inklusive middag på Djuret.

Vinnaren för Årets Bästa Monter på Antikmässan får dessutom tekniska tjänster för 15 000 kr till nästa års antikmässa.

Årets jury bestod av:

Fabian Olofsson, Uppsala Auktionskammare
Joakim Bengtsson, Helsingborgs Auktionsverk
Ralph Bengtsson, Kanonauktioner och The Collector’s Hotels
Erik Edelstam, Edelstam Konst & Antikviteter
Anette Granlund, Bukowskis
Lars-Yngve Johansson, LY Johansson Smycken & Antikviteter
Jörgen Martinson, Probus Auktioner
Peder Lamm, programledare
Sonia Nilsson, Epok Antik
Pontus Silfverstolpe, Barnebys.com
Winston Håkanson, Bonnier Antik & Livsstil, juryns ordförande

Jury för Årets Bästa Monter på Antikmässan:

Lotta Ahlvar, VD Svenska Moderådet
Pontus Silfverstolpe, Barnebys.com
Kajsa Falck-Torlegård, biträdande projektledare Stockholmsmässan

The Collector’s Awards utgörs av fem priser som delas ut av hotellkedjan the Collector’s Hotels tillsammans med Antikmässan och tidningen Antikvärlden. Syftet är att stödja intresset för konst- och antikbranschen i Sverige.

För mer information kontakta:
Göran Ekberg, projektchef, goran.ekberg@stockholmsmassan.se  08-749 43 06
Ida Mlowe, presskoordinator, ida.mlowe@stockholmsmassan.sen  08-749 44 13

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.