Dold svensk framgångsteknik visas på Stockholmsmässan

Över 1300 besökare från hela världen tar plats när svensk Embedded Technology arrangerar sitt hittills största möte någonsin. Under den kommande veckan arrangeras internationell konferens, prisutdelning av innovationspriset Swedish Embedded Award samt en stor utställning av olika tekniklösningar och produkter. Mötet genomförs på Stockholmsmässan i Älvsjö och är en del av Tekniska Mässan.

– Det är femte året som vi genomför det här eventet och antalet besökare har ökat med 20-30 procent varje år, berättar Johan Nordin, ordförande för sektionen Embedded Technology som ingår i Branschorganisationen Svensk Elektronik. Sverige är ett av de ledande länderna i världen inom det här området vilket vi kan tacka storföretag som Ericsson, Volvo, ABB, Saab med flera för. De har varit starkt drivande i den här utvecklingen.

Den två dagar långa konferensen kommer att ta upp nya trender och lösningar. Över 80 talare är på plats och innehållet är riktat till konstruktörer, företagare, riskkapitalister och beslutsfattare på företag som är verksamma inom produktion och utveckling.
Embedded Technology, eller inbäddad teknik, är en gemensam benämning på elektroniska system som används till en rad olika produkter. Mobiltelefoner, bilar, vitvaror, hemelektronik, leksaker är bara några exempel där inbäddad teknik används flitigt.

– Vi utvecklar standardiseringsbara intelligenta system som byggs in i olika produkter, fortsätter Johan Nordin. Systemen är enkla att använda, men erbjuder avancerade funktioner. Resultatet blir att det går att utveckla nya modeller av fordon, telefoner och andra produkter som kan mer utan att tillverkningskostnaderna skenar iväg.

I år märks branschens betydelse för svensk industri tydligare än någonsin. En hel utställningshall ägnas åt området när Tekniska Mässan slår upp sina portar på tisdag. Mässan med olika konferensprogram och aktiviteter pågår sedan hela veckan och avslutas på fredag.
– Embedded Technology är ett av Tekniska Mässans delområden, berättar Björn Lindforss, projektledare för Tekniska Mässan. Störst är verktygsmaskiner/verktyg. Andra stora delar utgörs av bland annat robotar, svets/sammanfogning och industriteknik. Detta är ett bra tillfälle att hämta inspiration och affärsidéer för personer verksamma eller intresserade av innovation, konstruktion/utveckling, automation, produktion och produktionsflöden.

Ytterligare information lämnas av:
Björn Lindforss, projektledare Tekniska Mässan
bjorn.lindforss@stofair.se Mobil: 070-789 44 48

Johan Nordin, ordf. Embedded Technology
Branschorg. Svensk Elektronik
johan.nordin@recab.se

Roger Blomqvist, pressansvarig Tekniska Mässan
roger.blomqvist@informedia.se Mobil: 070-550 94 10

Tekniska Mässan på Internet: www.tekniskamassan.se

Fakta om Tekniska Mässan:
Tekniska Mässan är Norra Europas ledande fackmässa för den tillverkande industrin med inriktning på produktutveckling, automation, produktion, logistik och produktivitet. Mässan hålls årligen i oktober under fyra dagar på Stockholmsmässan i Älvsjö och är den mest välbesökta inom sitt område
.

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.