Ecoforum – en arena för internationellt utbyte inom hållbart byggande

Ecoforum – en arena för internationellt utbyte inom hållbart byggande

Svensk Byggtjänst och Nordbygg bjuder in till Ecoforum – en konferens och en utställning kring framtidens hållbara samhällsbyggande. Internationella förebilder och nätverkande är genomgående teman. Case från bland annat Köln, Colombo och Vancouver presenteras i seminarieform. Företag med spets inom hållbara produkter och tjänster ställer ut under båda dagarna.

Den 22–23 april 2015 samlas aktörer i ledande ställning inom bygg, förvaltning och miljö för att nätverka och inspireras kring hållbart bygge och stadsplanering.
Ecoforum äger rum på Stockholmsmässan och arrangeras av Nordbygg och Svensk Byggtjänst. De två aktörerna arbetar med och för hela byggsektorn. Det gör Ecoforum till en opartisk och oberoende mötesplats för såväl privat som offentlig sektor, samt branschens organisationer.

Nya partners
Sweco, Färgfabriken och Global Utmaning är som tidigare meddelats programpartner. Byggmaterialindustrierna och Tysk-Svenska Handelskammaren är nytillkomna och samtliga arbetar nu fram programpunkter till konferensen.

Flera projekt presenteras
Seminarierna kommer att behandla staden ur olika aspekter: klimat, säkerhet och teknik, men också sociala frågor, rättvisa och trygghet. Allt hör ihop med en hållbar stad. Två exempel av många rör Colombo, Sri Lanka och Vancouver, Kanada.

Hessel och Jonas Jernberg, arkitekter på Sweco kommer att presentera ett omfattande stadsplaneringsprojekt i Colombo, Sri Lanka. Sweco har fått uppdraget att planlägga en ny stadsdel, att jämföra med Lund eller Umeå i omfattning. Läs mer här.

Färgfabriken kommer bland annat att bjuda på en föreläsning om Vancouver, Kanada. Hammarby sjöstad var en förebild för The Vancouver Model – stadsplanering med hållbara förtecken och ett regionalt perspektiv. Nu har den kanadensiska staden tagit utvecklingen vidare. Läs mer här.

Under båda dagarna pågår en utställning där företag med spets inom hållbara produkter och tjänster ställer ut.

Prisutdelning och studiebesök
Under Ecoforum delas Årets materialmedalj till bästa materialnyhet ut, liksom Stora Inneklimatpriset. Dessutom kommer deltagarna att få möjlighet till studiebesök på hållbara, aktuella och lyskraftiga projekt i Stockholmstrakten.

För mer information besök www.ecoforum.se eller kontakta:
Lena Mörk, projektledare Stockholmsmässan. Tel: 08-749 41 58. E-post: lena.mork@stockholmsmassan.se

Petra Sörme, affärsområdeschef event & möten, Svensk Byggtjänst. Tel: 08-457 10 99. E-post: petra.sorme@stockholmsmassan.se

Om Ecoforums programpartner
Flera av Ecoforum programpartner kommer att berätta om internationella spetsprojekt:

• Sweco bjuder bland annat på en internationell utblick med generös information från flera konkreta case, till exempel från stadsutveckling i Colombo, Sri Lanka.
  • Tankesmedjan Global Utmaning behandlar Hållbart ledarskap med speciellt fokus på kommunal och offentlig förvaltning.
  • Färgfabriken kallar sig ett samtidslaboratorium. Med Experiment Stockholm vill de lyfta stadsutvecklingsfrågorna ur sina vanliga hjulspår samt inspirera och visa på alternativ. Ecoforum ger möjlighet till workshops inom teman som rör utveckling av stad och region sett i ett globalt sammanhang.
  • Tysk-Svenska Handelskammaren kommer att berätta om tyska projekt med hållbarhet inom innovation, teknik och kommunikation med exempel från SmartCities Köln.
  • Byggmaterialindustrierna kommer att bjuda på fördjupad kunskap inom livscykelanalys och miljöcertifieringar.

Talare under Ecoforum

• På Ecoforum kommer följande personer att föreläsa, fler tillkommer.

- Anna Hessle och Jonas Jernberg, Sweco. Om stadsplaneringsprojekt i Colombo, Sri Lanka.

- Anna Jarnehammar, IVL. Om framtidens information om byggmaterial.

- Anna Åkesson, BoKlok. Om smartare boende sett till yta, miljö och energi.

- Ann-Kristin Belkert, Green Building Council. Om hållbar stadsutveckling.

- Bo Pellnäs, säkerhetspolitisk expert. om hållbar utveckling ur en säkerhetspolitisk aspekt.

- Carlos Rojas, Miklo. Om miljonprogrammets myter.

- Eje Sandberg, Centrum för nollenergihus. Om passivhus vs nollenergihus.

- Erik Orvarsson, ABC-konsulterna. Energieffektivisering angående Villa Kyoto.

- Fredrik Drotte, stadsutvecklingschef Upplands Väsby. Om en samhällsbyggnadsprocess som inspirerar till hållbarhet och kvalitet.

- Henrik Johansson, Planeringskontoret Växjö kommun. Om att skapa nya stadsmiljöer.

- Malin Mobjörk, deputy research director. Om utmaningar I klimatförändringarna på samhällets krisberedskap och säkerhet.

- Mitchell Reardon, urban developer, Vancouver. Om The Vancouver Model, för urban och regional utveckling.

- Nazem Tahvilzadeh, KTH och Chalmers. Om rättvisa städer genom medborgardialog och social hållbarhet ur ett forskningsperspektiv.

- Ninni Löwgren Tischer, Tysk-Svenska Handelskammaren. Kommunikation rätt i tiden.