Emma Ringqvist och Hjalmar Fries är Årets Äventyrare 2018

Emma Ringqvist och Hjalmar Fries är Årets Äventyrare 2018

Emma Ringqvist och Hjalmar Fries är Årets kvinnliga respektive manliga äventyrare. Priset delades ut på Explore Outdoor på Stockholmsmässan den 23 mars.

Den prestigefulla utmärkelsen Årets Äventyrare syftar till att lyfta fram och tydliggöra äventyret som ett fenomen, men också den lust och beslutsamhet som äventyrarna besitter och som visar att ingenting är omöjligt. I år är det Emma Ringqvist och Hjalmar Fries som får ta emot det ärofyllda priset som 2018 års kvinnliga respektive manliga äventyrare. Tidigare har bland andra Robin Trygg, Ola Skinnarmo, Vera Simonsson, Renata Chlumska, Fredrik Sträng och Rune Larsson fått denna utmärkelse.

Årets manliga äventyrare Hjalmar Fries tilldelas priset för sin ensampaddling från Novgorod i Ryssland till Åbo och vidare från Stockholm upp till Sundsvall och sedan motströms till Trondheim i Norge. Under 2018 har Hjalmar upprepat Kung Haraldssons resa på över 200 mil i en kajak. Att vid 81 års ålder genomföra ett så inspirerande äventyr visar verkligen att ålder bara är en siffra. Inte ens den ryska kustbevakningen kunde stoppa honom.

Årets kvinnliga äventyrare Emma Ringqvist har under 164 dagar soloseglat fram och tillbaka över Atlanten i sin knappt 10 meter långa segelbåt, Caprice. Hon tilldelas priset för sitt 9 månaders långa seglingsäventyr. Efter att ha seglat över Atlanten till Brasiliens kust, och sedan vidare ner till världens mest fjärran bebodda ö, Tristan da Cunha, seglade hon non-stop och utan fungerande motor från Sydatlanten och över ekvatorn till Skottland, en resa på 67 dygn.

- I en riktigt tuff konkurrens var det till slut Emma och Hjalmars osannolika mod och beslutsamhet som föll avgörandet. Både Emma och Hjalmar trotsar väder, vind, hav och ensamhet och lägger verkligen sitt öde i sina egna händer. Det är precis det ett äventyr handlar om; att gå utanför sin komfortzon och att inte låta något eller någon stoppa en. Att Hjalmar dessutom bevisar att ålder bara är en siffra är otroligt beundransvärt och förhoppningsvis inspirerar det många andra, säger Fredrik Erixon, grundare Årets Äventyr AB.

Årets Äventyrare

Utmärkelsen Årets Äventyrare startade 2005 och utser varje år en manlig och en kvinnlig vinnare för enastående prestationer inom begreppet äventyr. Det finns människor som utför de mest häpnadsväckande äventyr under året och genom utmärkelsen vill vi belysa den lust och beslutsamhet som dessa människor besitter och som visar att ingenting är omöjligt.

För att bli nominerad till Årets Äventyrare ska man ha genomfört ett äventyr ute i naturen någonstans i världen under det senaste året. De nominerade behöver inte vara kända sen tidigare, utan utmärkelsen är öppen för alla.

Priset består av äran och erkännandet av bedriften och vinnarna presenteras i samband med Explore Outdoor varje år.

I årets jury sitter Fredrik Erixon, Nina Herlin, Marie Kjellnäs, Cajsa Rännar, Anette Andersson, Erik Ahlström, Daniel Breece och Fredrik Hjorth.

Se bifogad länk här med högupplösta bilder. För mer information, www.aretsaventyrare.se

För mer information, fler högupplösta bilder och intervjuförfrågningar kontakta:
Fredrik Erixon, Årets Äventyrare, 070-893 03 55, fredrik@aretsaventyrare.se
Nina Herlin, MANDEL PR, 070-770 12 28, nh@mandel-consulting.com