Erik Olovsson & Kyuhyung Cho är vinnare av Formex Nova 2015

Erik Olovsson & Kyuhyung Cho är vinnare av Formex Nova 2015

Motiveringen lyder: ”Kyuhyung Cho & Erik Olovsson utses till vinnare av Formex Nova 2015 för deras lekfulla samarbeten i kollektionerna Room, Sine och Numbers. Med sammansmältning av grafiska element och arkitektoniska volymer skapar formgivarna design präglad av kontraster mellan lätt/tungt, ordning/lek, 2- och 3-dimensionalitet och frammanar en känsla av motsatser i perfekt balans.”

-Att vinna Formex Nova betyder supermycket! Vi blev mycket glada när vi blev nominerade, och att vinna känns som en viktig punkt i vår utveckling som formgivare. Det är alltid kul och viktigt för ens självförtroende att få ett erkännande, speciellt från en sådan namnkunnig jury, säger Erik Olovsson och Kyuhyung Cho.

Erik Olovsson och Kyuhyung Cho har båda sin bakgrund som grafiska formgivare med masterexamen från Konstfack, där de möttes och upptäckte att de ville arbeta mer med rumslig gestaltning och formge möbler och objekt. Idag arbetar de med möbelformgivning, produkt- och grafisk formgivning och försöker hela tiden hitta vägar mellan dessa discipliner som kan ge nya uttryck. De beskriver sitt formspråk som lekfullt, intuitivt, grafiskt. Inspirationen hittar de överallt. Ofta skissar de var för sig och visar sedan upp skisserna för varandra. Därefter rensar de och väljer tillsammans och de försöker hålla sig till en intuitiv process så länge som möjligt.

-Eftersom vi är relativt nya som produktformgivare har vi haft ett ganska naivt och intuitivt arbetssätt hittills. Om man inte känner till alla begränsningar och hur mycket jobb som väntar så tenderar man att riskera lite mer vilket jag tycker vi gör. Vi har varit väldigt nyfikna på produktformgivning under en längre tid och just nyfikenhet tror vi är nyckeln, säger Erik Olovsson och Kyuhyung Cho.

Juryn 2015 består av Lotta Lewenhaupt, journalist och författare, Kerstin Wickman, professor i designhistoria och de två ny medlemmarna Ewa Kumlin, vd Svensk Form och Anders Färdig, grundare av och vd på Design House Stockholm. Gästjurymedlem år 2015 är Emma Olbers, designer.

Vinsten utgörs av en utställning på vårens Formex 2016 och en sponsrad aktivitet till ett värde av 50 000 SEK. De nominerade får också ett unikt designat diplom. I år är det den svenske illustratören Johan Mets, www.johanmets.com som står för formgivningen. Tidigare Formex Nova pristagare är Hanna Hedman och Simon Klenell, Sverige, år 2011, Mari Isopahkala från Finland år 2012, Mattias Stenberg, Sverige, år 2013 och Line Depping, Danmark år 2014.

Erik Olovsson & Kyuhyung Cho

Ålder: Erik Olovsson 33 år och Kyuhyung Cho 40 år
Utbildning: MA Konstfack
Designstudio, startår: 2013 & 2012
Tidigare utställningar, utmärkelser i ett urval:
Arkitekturmuseet, Stockholm 2015
Greenhouse / Stockholm Furniture & Light Fair 2015
Spazio Rossana Orlandi, Milan 2015
Greenhouse / Stockholm Furniture& Light Fair 2014
Spazio Rossana Orlandi, Milano 2014
Designers Block, London 2013
Neu gallery, Stockholm 2013
Kolla!, KB, Stockholm 2013
Konstfacks rektorsstipendium, 2012

www.studioeo.se,www.kyuhyungcho.com

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, projektchef, 08-749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se
Catarina Oscarsson, pressansvarig, 08-749 43 66,catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Formex 19-22 augusti 2015 arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 850 utställare, 23 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.