Fotomässan – ett givet nav för kunskap och inspiration

Fotomässan – ett givet nav för kunskap och inspiration

Den 11 november öppnar Fotomässan och i år är det stort fokus på inspiration och kunskap. Med både foto- och inspirationsutställningar och ett innehållsrikt seminarieprogram kommer besökarna få ut mycket av sitt besök. Dessutom är de flesta av alla stora kameramärken på plats för de som är mer teknikintresserade. Fotomässan pågår 11-13 november på Stockholmsmässan i Älvsjö.

Flera utställningar
På temat inspiration finns utställningen ”Gör mer av ditt foto”. En plats där besökarna kan se exempel på hur egna fotografier kan bli konst på väggarna i hemmet eller kanske tapet, kudde eller tavla? På plats visas massor av kreativa idéer upp hur fotografier kan användas på olika sätt. Som tidigare år har Fotomässan en större fotoutställning med fotografer som ställer ut sina bilder. Medverkar gör bland andra Serkan Günes, Victoria Söderström, Alison De Mars, Jens Andersson, Beata Rydén och Philip Alexandersson. För mer information klicka här.

Moderskeppet på plats
På Kunskapsscenen finns närmare 100 föredrag och bland annat kommer utbildningsföretaget Moderskeppet som vanligtvis bara har onlinekurser i fotografi och bildbehandling att finnas på plats. Varje dag håller Moderskeppets duktiga lärare föreläsningar som handlar om allt från bildhantering, tips och trix hur man blir en bättre porträttfotograf till hur man hanterar det stora bildöverflödet som alla kämpar med. Se Moderskeppets schema för Fotomässan här.

Bildstafetten
I riksförbundet Svensk Fotografis monter kommer det att ordnas en spännande aktivitet, Bildstafetten, där alla kan testa sin associationsförmåga. Här kan besökaren prova på att tolka en bild utifrån färg, form, komposition och bildinnehåll. Man gör sin egen tolkning och skickar bilden vidare till nästa person. Läs mer här.

Fotomässan är en mötesplats för alla som har ett intresse av fotografi. Under tre dagar får du som besökare uppleva en fotofest fylld med inspiration, produktinformation, bildutställningar och fria seminarier.

Fotomässan arrangeras samtidigt som Sthlm Food & Wine på Stockholmsmässan.

För mer information besök www.fotomassan.se eller kontakta:
Hanse Thorslund, projektchef, hanse.thorslund@stockholmsmassan.se, 08-749 43 85
Catarina Oscarsson, pressansvarig, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se, 08-749 43 66