Från Live Nation och Melodifestivalen till Stockholmsmässan och nya affärer – Anders Leijon byter spår

Tio år på Live Nation, där han ansvarat för marknadsföring och kommersiella rättigheter i samband med succéer som Rocktåget och Melodifestivalen. Nu går Anders Leijon vidare till en helt ny roll som affärsutvecklare på Stockholmsmässan.

– Stockholmsmässan är väl känt som mäss- och kongressanläggning, men vi ser en stor potential i att utveckla även andra typer av evenemang. Människor älskar att mötas kring sina gemensamma intressen, och Anders har den perfekta bakgrunden för att hitta nya typer av samarbetspartners och få oss att tänka i helt nya banor. Det kan till exempel handla om interaktiva möten, musikevenemang, shower eller festivaler. Även om mässor och kongresser är våra största intäktskällor i dag, och kommer att vara det under många år framöver, så behöver vi lägga större kraft på att utveckla nya typer av verksamheter parallellt med det vi är starka på i dag, säger Patric Sjöberg som är vd för Stockholmsmässan.

Anders Leijon började sin anställning på Live Nation för snart tio år sedan då företaget hette Ema Telstar. Hans första uppdrag var att arbeta med de kommersiella rättigheterna för ”Rocktåget” som arrangerades sommaren 2006. Därefter har han ansvarat för, samt hanterat och utvecklat Live Nations licensrättigheter som förvärvats från SVT, kopplat till Sveriges populäraste tv-program Melodifestivalen. Arbetet har inneburit övergripande frågor som samtliga kommersiella rättigheter, marknadsföring, biljettförsäljning, merchandising, utgivning av Melodifestivalens samlingsalbum, arrangör för de officiella efterfesterna och VIP evenemangen samt övriga licensrättigheter. Hans karriär inom mediebranschen startade dock redan 1996 på radionätverket NRJ, där han under perioden 2001-2004 var nationell försäljningschef.

– Min tid på Live Nation har varit mycket rolig, utvecklande och lärorik och jag är mycket stolt över hur vi gemensamt både förvaltat och utvecklat Melodifestivalens turné till en av Sveriges idag absolut framgångsrikaste och attraktivaste kommunikationsplattformar för attraktiv associations­marknadsföring och positiva varumärkesupplevelser för företag och varumärken. Jag vill verkligen tacka Live Nation, Blixten & Co, SVT, arenor, kommuner, sponsorer och leverantörer för ett mycket trevligt, uppskattat och framgångsrikt samarbete genom åren. Nu ser jag fram emot att komma till en helt ny typ av arena och har massor av idéer för hur vi ska utveckla nya typer av event för Stockholmsmässan. Det är en fantastisk anläggning med enorm potential som också är väldigt bra belägen, säger Anders Leijon.

Anders Leijon kommer att rapportera till försäljningschefen Kim Lindhe. Förutom affärsutveckling kommer han också att ansvara för Stockholmsmässan Media, det vill säga försäljning av reklamytor i anläggningen. Han tillträder den 22 juni.

För mer information kontakta:

Anders Leijon, 070 – 342 25 11, anders.leijon@livenation.se

Patric Sjöberg, vd Stockholmsmässan, 070 – 789 43 02, patric.sjoberg@stockholmsmassan.se

Helena Nilsson, marknads- och kommunikationschef, 070 – 789 44 19, helena.nilsson@stockholmsmassan.se