Kersti Sandin och Lars Bülow med Möbeldesignmuseum blev Årets samlare.

Här är årets vinnare i The Collector’s Awards

Vinnarna i Antikbranschens prestigefyllda pris The Collector´s Awards är klara. Pristagarna offentliggjordes på Antikmässan under en glittrande galamiddag på torsdagskvällen 14 februari. Antikmässan äger rum på Stockholmsmässan 14-17 februari.

I år firar The Collector´s Awards 10 år och som vanligt leddes galan av Pontus Silfverstolpe och Peder Lamm. Sex priser delades ut, men redan 13 februari utsågs vinnarna av Årets bästa monter och Årets dyrgrip under pressträffen.

Årets Konst- och antikhandlare:
Giuseppe Wickström, Wickströms antikhandel, Kyrkhult
Motivering: När man kommer in i hans monter på en antikmässa blir man alltid glad. Här blandas barock och rokoko med allmoge av högreståndsklass. Allt i originalskick och allt mycket prisvärt. Honnörsorden är orört, vackert och sällsynt.

Årets bok
Ett liv med Matisse, Picasso och Christo. Staffan Ahrenberg och medförfattare
Motivering: En fängslande och unik bok som kretsar kring fantastiska samlingar och liv. Ett fascinerande liv och en historia som innefattar många spännande möten med några av världens mest välkända konstnärer och deras alster.

Årets nydanare
Galleri Sebastian Schildt
Motivering: Han är en av Sveriges främsta guld och silversmeder som driver Sveriges viktigaste arena för modernt konsthantverk. I hans galleri visas många av morgondagens antikviteter i olika material och konstformer av såväl andra konstnärer som av honom själv.

Årets samlare
Kersti Sandin och Lars Bülow med Möbeldesignmuseum
Motivering: Här kan man få se mer än ett sekel av svensk och internationell möbelformgivning, med 500 objekt pedagogiskt uppställda i långa rader ur deras privata samling. Under 40 års tid har paret, som tidigare drev designmöbelföretaget Materia, samlat dessa unika designmöbler.

Årets Hederspris
Carl-Jan Granqvist
Motivering: Går till en entreprenör av format. Han började en gång som antikhandlare, återskapade ett helt samhälle med gästgiveri i Grythyttan, grundlade vinkällaren Grappe dÓr, inköpte Måltidens Hus och gjorde Saxå Herrgård till ett bebott museum för antikälskare.

Årets Monter:
Domino Antik
Motivering: Efter att ha varit borta från antikmässan i 10 år måste man nog säga att detta är en helt lysande comeback. Vi vill gratulera till en monter som drar till sig vår fulla uppmärksamhet och väcker alla våra köplustar. Endast vårljuset kan mäta sig med Domino Antik, som sprakar likt Månbas Alfa, Star Wars och Star Trek på en gång!

Årets dyrgrip:
Salongsbord av Uno Åhrén skapat för den svenska moderna boudoiren på Parisutställningen Arts Decoratifs 1925. Stockholmmodern.

Se bilder från galamiddagen och på vinnarna i Stockholms bildbank

För mer information besök www.antikmassan.se eller kontakta:
Göran Ekberg, projektchef Antikmässan, goran.ekberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 06