Shutterstock

Initierat om digitala möjligheter för byggsektorn på Nordbygg

Digitaldriven innovationsutveckling, materialnyheter och framtidens toalett. Nordbyggmixen 2018 erbjuder både bredd och djup.

Nordbygg satsar alltid på att erbjuda besökarna den mest aktuella branschkunskapen. I år späckas mässan med kunskap om, inspiration och konkreta exempel på den digitaliseringsdrivna innovationsutvecklingen inom bygg- och samhällsbyggnadsbranschen. Ett hett område som många besökare vill veta mer om. De kommer inte att bli besvikna.

Utöver utställarnas montrar, där både nya digitala produkter, lösningar och tjänster presenteras, har ett seminarieprogram tagits fram där flera programpunkter givits ett digitalt perspektiv. Internet of Things, Machine Learning och Blockchains är exempel på begrepp som kommer att tas upp, utifrån olika infallsvinklar.

IoT och installationsbranschen

Jan Risén, Swegon, kommer för Svensk Ventilations räkning att redovisa bland annat hur IoT, Internet of Things, kommer att kunna effektivisera morgondagens ventilationslösningar och installationsbranschen i stort.

– Kundnyttan inom trådlöst handlar om en oöverträffad flexibilitet så det finns all anledning att sätta sig in i detta. Jag ska försöka sortera ut begreppen och ge en bas för fortsatt tänkande, säger Jan Risén.

Stor efterfrågan på solel

Genom att kombinera IoT med till exempel Machine Learning kan många ny intressanta tjänster komma ett se dagens ljus. Det här kan ge fastighetsägare möjlighet att utveckla nya erbjudanden.
Det menar Farhad Basiri, Iquest, mjukvaruutvecklare och rådgivare till fastighetsbolag när det gäller digital utveckling.

– Jag tror att mitt föredrag kan vara intressant för många men kanske främst för de som arbetar med affärs- och tjänsteutveckling inom fastighetsbolag eller driftentreprenader, säger Farhad.

Även hållbara energilösningar ligger högt på besökarna intresselista. Solel är en energiform som nu allt mer efterfrågas av till exempel fastighetsägare. Om detta kommer Jens Penttilä, WSP, att tala.

– Jag ska ge konkreta exempel och praktiska tips på hur man ska tänka för att få en solcellsanläggning lönsam, något som blir enklare nu när tidigare hinder i form av knepiga lagar och höga priser har minskat, säger Jens Penttilä.

Duschtoalett och guldmedalj

I Stockholmsmässans A-hall ligger VVS-området. Här presenteras många nyheter. Den som varit i Japan kan redan ha stiftat bekantskap med en av dem, duschtoaletten, som Geberit nu lanserar i Sverige. Den som vill kan på mässan testa denna innovation.

Inbyggd fuktsensor, arbetsbyxa för gravida, litiumsläckare. Tre av tio produktnyheter som nominerats till Nordbyggs Guldmedalj. Tävlingen är ett samarbete mellan tidningen Byggindustrin, Svensk Byggtjänst och Nordbygg. Här kan du läsa mer om alla tävlingsbidragen och rösta på din favorit. På eftermiddagen torsdag 12 april får vinnaren motta priset på Nordbyggs stora scen.

För mer information besök www.nordbygg.se eller kontakta:

Peter Söderberg, projektchef
peter.soderberg@stockholmsmassan.se, 08-749 43 93