Lättare att hitta rätt med Stockholmsmässans nya mobilapp

Lättare att hitta rätt med Stockholmsmässans nya mobilapp

På Stockholmsmässans stora event kan det vara många hundra utställare utspridda på flera hallar, och för besökaren kan det ibland vara svårt att hitta fram till exakt den utställare, aktivitet eller restaurang man vill besöka. Med företagets nya mobilapplikation blir detta dock enklare. Appen erbjuder nämligen inomhusnavigering, som gör att man med hjälp av sin egen telefon på ett smidigt sätt kan navigera sig fram i mässvimlet.

– Navigering med hjälp av mobilen kanske inte låter så tekniskt avancerat 2017, men det är stor skillnad på att navigera utomhus där luften är fri mellan telefonen och GPS-satelliterna, och att göra det inomhus där ett rejält tak stör kommunikationen. Dessutom har vi i mötesbranschen en särskild utmaning eftersom våra lokaler är i ständig förändring, jämfört med till exempel ett köpcentrum eller en flygplats, säger Andreas Holmgren som är Stockholmsmässans IT-chef.

Lösningen blev ett system som bygger på 1 300 så kallade beacons, som placerats ut över hela den 114 000 kvadratmeter stora anläggningen. Telefonen känner hela tiden av signaler från flera beacons vilket ökar noggrannheten i positioneringen.

– Nu är vi nere på en noggrannhet på mellan en och fyra meter, vilket räcker bra för att man ska hitta fram till rätt monter eller kafé. Appen har också ett särskilt läge för den som vill undvika trappor, och då visar den istället vägen via närmaste hiss när man vill byta våning. Tillsammans med våra nya stora digitalskyltar som kom upp förra året gör det här att besökarna får en betydligt bättre service när det gäller att hitta runt i anläggningen under våra evenemang, säger servicechef Maria Fredriksson.

Stockholmsmässans nya mobilapp, som finns för både Iphone och Android, har tagits fram i samarbete med företaget T-Flow. Nästa tillfälle att uppleva appen under pågående event blir på Nordiska Trädgårdar som går den 6-9 april. Där kan besökarna nu navigera sig runt mellan pelargoner, trädgårdsredskap och scenaktiviteter utan att missa någonting.

För mer information, kontakta:
Andreas Holmgren, IT-chef Stockholmsmässan
andreas.holmgren@stockholmsmassan.se, 08-749 43 62