Lyckad designsatsning på Formex Stockholm

Höstens upplaga av Formex Stockholm visar att mässan befäster sin position som Nordens ledande mässa inom design-, inrednings- och presentbranschen. Sammanlagt gjordes 24 919 besök för att göra höstens inköp. Mässan presenterade också flera nya satsningar för en tydligare designprofil.

Antalet utländska besökare låg på samma höga nivå som förra året. 1079 besökare kom från länder som USA, Tyskland, Schweiz, Kina och Italien. Ackrediterade medierepresentanter ökade stort, från 647 till 768, en ökning på nästan 19 %.

-Höstens besökssiffror befäster Formex Stockholm som den ledande handelsplatsen inom den nordiska inrednings- och presentbranschen. Det var en enormt positiv stämning ute i hallarna som formligen sjöd av bra affärer. Vi har också fått mycket bra feedback på våra nysatsningar, berättar Maria Strandberg Torén, projektledare, Formex Stockholm.

Det nya området Formex Cut visade de senaste produktnyheterna inom inredning, textilier och konsthantverk. För att garantera nivån är de utvalda av en namnkunnig jury.

-Vi tycker upplägget på Formex Cut är riktigt bra. Konceptet med att selekterat visa unika nyheter kommer att bli ännu starkare. Vi har fått jättebra respons på våra nyheter. Och det är alltid kul att möta nya kunder, trendsetters och opinionsbildare och få en direkt reaktion, säger Hans Hjelmqvist, marknadschef, Design House Stockholm.

Ett annat nytt område var Young Designers, som lyfter fram unga, oetablerade formgivare.

-Besökarna tyckte att Young Designers var ett jätteroligt och bra initiativ, vilket naturligtvis jag också tyckte. Hela inramningen var snygg och genomtänkt. Det integrerade kaféet gjorde att folk tog en macka eller ett glas vin och stannade kvar i området. I framtiden hoppas jag att vi blir ännu fler Young Designers, säger Lisa Bengtsson, formgivare.

Nästa Formex Stockholm äger rum 15-18 januari 2009.

För mer information kontakta May-Britt Pella, pressansvarig, may-britt.pella@stofair.se , telefon 08 749 43 36, eller Lotta Signeul, pressansvarig för affärsområde inredning, mat och mode e-post lotta.signeul@stofair.se eller telefon 08 749 43 79.

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.