Medelhavet till Stockholm i mars 2017

Medelhavet till Stockholm i mars 2017

Den 18-19 mars gästar festivalen Panorama Medelhavet Sverige för första gången. Panorama Medelhavet äger rum på Stockholmsmässan och det är en festival för alla vinterfrusna svenskar som ska få chansen att inspireras att resa till någon av alla resmål som ställer ut och visar upp sina pärlor. På programmet står kultur, gastronomi, turism och resor. Det är gratis entré till festivalen.

Det är för första gången som en resefestival i Sverige genomförs med Medelhavet i fokus. Arrangörerna har satsat stort och bjuder på ett brett program som täcker in allt från gastronomiska upplevelser till turism och kultur i och runt Medelhavet. På plats kommer det att finnas lokala aktörer och utställare från Medelhavets alla hörn som presenterar matuppleveler och de olika ländernas kultur- och naturrikedomar. Besökarna får prova på medelshavsköket och lära sig om mer om hur UNESCO arbetar med att ta vara på mattraditioner och kultur från länderna runt Medelhavet. Några av de som medverkar är Apollo, TUI, Ving, Airtours, Solresor, Jambo Tours och Detur. För festivalens allra yngsta gäster erbjuds bland annat ansiktsmålning och lekar med välkända figurer såsom Bamse, Lollo & Bernie och Polly & Mino.

– Panorama Medelhavet är ett ypperligt tillfälle för oss på TUI, tidigare Fritidsresor, att stärka banden med kollegor inom turismnäringen och att knyta nya värdefulla kontakter, säger Mathias Bergendahl som är nordisk informationschef på TUI Nordic

– Medelhavet har otroligt mycket att erbjuda, även utöver de klassiska destinationerna och resesäsongerna. Vi vill hjälpa Medelhavsveteranerna att hitta nya favoritresmål och förhoppningsvis också locka en och annan oerfaren resenär. Det finns så mycket att se och uppleva, säger Leonidas Bampanis, arrangör och VD på North Events.

På festivalen kommer besökarna att kunna ta del av många aktiviter och några av dem är:

• UNESCO Food talk – intervjuer och matprovningar med några av Medelhavets bästa kockar
  • Njut av Sveriges största lunchrestaurang med inriktning på mat från Medelhavet
  • Olivoljeskola med provning
  • Vinprovningar från hela Medelhavet i Vinoteket
  • Prova på specialiteter från medelhavet hos olika utställare och importörer.
  • För barnen: lär om Medelhavets mytologi, lek med kända figurer och ansiktsmålningar på plats.
  • Tävlingar med presentkort på resor och produkter från utställare som vinster
  • Ett seminarierum med föredrag och reseberättelser
  • Chans att uppleva Medelhavet i virtual reality (VR)

Panorama Medelhavet har fri entré. Biljetter hämtas via festivalens hemsida

För mer information, besök www.mediterraneanpanorama.com kontakta,
Leif Leganger, projektansvarig Panorama Medelhavet
leif@panoramamedelhavet.com

Catarina Oscarsson, pressansvarig Stockholmsmässan
catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Om Panorama Medelhavet
Festivalen pågår 18-19 mars på Stockholmsmässan. På plats hittar besökaren inspiration inom bland annat resor, gastronomi och kultur och på plats finns allt från lokala aktörer direktflugna från Medelhavet till Sveriges största resebolag – alla med ett genuint intresse för Medelhavet. Festivalen inkluderar även aktiviteter för både vuxna och barn.