Nominerade till Formex Nova – årets nordiska formgivare

Nominerade till Formex Nova – årets nordiska formgivare

Den 24 augusti delas Formex designpris Formex Nova – årets nordiska formgivare ut. Priset instiftades för sex år sedan för att främja god, nordisk design. Utmärkelsen går till en ung formgivare verksam inom Norden och pristagaren utses av en expertjury.

Hanna Anonen – FI
Hanna Anonen är från Helsingfors och arbetar både med produktdesign och inredningsdesign. Hon fascineras av olika material och hur de känns. Estetik och harmoniska proportioner spelar också en viktig roll i hennes verk. I en produkt letar hon efter personligheten, något välgjort och fulländat. Mest av allt vill hon väcka känslor med sitt arbete. Hanna Anonen älskar utmaningar, det är det som motiverar henne mest. Kompositionen mellan material och färg – leken mellan dessa två är en ändlös källa till inspiration.

Motivering: Juryn fastnande för Hannas taktila uttryck och distinkta formkänsla. Med sina hantverks- och materialkunskaper lyckas hon förvandla yta till volym. Tanke och hand samarbetar lekfullt och rytmiskt i böljande variationer. Hanna Anonen visar att hon in i minsta detalj behärskar sina designuttryck.

Maria Bruun DK
Maria Bruun är baserad i Köpenhamn. Hon arbetar främst med produkt- och utställningsdesign. Hennes arbete är genreöverskidande och hon älskar den frihet och flexibilitet det medför. Maria Bruun arbetar mest och helst med trä, men ofta i kombination med metaller som stål eller mässing. Ett av hennes främsta intresseområden är att sprida ett materials inneboende egenskaper på ett subtilt sätt. Just nu är hon mycket inspirerad av skulpturer och objekt med ingen eller minimal funktion. Hon fascineras av idén att skapa form före funktion och därefter vända på processen och ge formen en funktion.

Motivering: Den skandinaviska designen behöver finna nya vägar. Med det lyckas Maria Bruun. Tack vare henne tar det skandinaviska formspråket ett rejält kliv framåt. Hennes design har oväntade och spännande proportioner. Objekten är elegant sammansatta. Detaljer och materialmöten är omsorgsfullt utförda.

Matilda Dominique – SE
Matilda Dominiqueär textilformgivare och har sin bas i Stockholm. Hon använder vävning som främsta verktyg för att skapa arkitektonisk textil. Hennes formspråk är en blandning av linjer, geometri, rörelse och tredimensionella former. Utgångspunkten i arbetet är oftast materialet och tekniken. Hon samlar på ljus- och skuggspel, former, strukturer och mönster som hon ser i sin omgivning. Själva vävningen i sig är också en stor inspirationskälla. Matilda Dominique tycker det är inspirerande att arbeta inom ett fält som vävningen, där verktyg och principer inte förändrats nämnvärt under flera tusentals år, men där det fortfarande finns mycket att upptäcka.

Motivering: Matildas Dominique väver med teknisk skicklighet, textil sinnlighet och enormt tålamod arbeten som blir till konstverk. Hon dirigerar trådarna med exakt precision och får varje enskild fiber att kommunicera. Med sin väv- och flätningsteknik konstruerar hon avancerade tredimensionella strukturer. Resultatet blir en helgjuten design med ett starkt arkitektoniskt uttryck.

Maija Puoskari – FI
Maija Puoskari är produktdesigner och baserad i Helsingfors. Som formgivare vill hon göra vardagen mer meningsfull – gladare, enklare, mer funktionell. För henne är det viktigt att det finns en ny idé eller ett nytänkande bakom varje design. Maija Puoskaris förhoppning är att hennes design ska stå sig länge och därför är kvalitet en mycket viktig aspekt av hennes arbete. Maija Puoskari är intresserad av alla områden inom design liksom utställningsprojekt. Naturen, vardagen och folklore har varit de största inspirationskällorna för hennes arbete.

Motivering: I Maija Pouskaris verk såg juryn två formuttryck, som förmedlade helt olika stämningar. Trots det kompletterar de varandra perfekt. Kontrasten mellan det kontrollerade och det vilda, det funktionella och det känslosamma samt det konstruerade och det naturligt vackra smälte perfekt samman till en stilren form med utsökt finsk finish.

Nick Ross – SE
Nick Ross är född i Skottland och har sedan 2010 sin bas i Stockholm. I sitt arbete undersöker han vilken roll historia och berättande har och hur vi uppfattar världen omkring oss. Det sker genom att arbeta med teman som plats, ursprung och vilken roll fiktion spelar i tidigare och nuvarande samhällen. Nick Ross huvudsakliga intresse ligger i hur gissningar eller ”kulturella urval" kan skapa situationer där vi påverkas att tänka på ett visst sätt och känna vissa saker. Rent estetiskt tycker han om friktionen mellan det eleganta och det brutala.

Motivering: Nick arbetar metodiskt med material och form och visar en osviklig känsla för gestaltning. Volymerna är välavvägda och språket personligt, ofta med en humoristisk twist och en historisk referens. Samtidigt som han utmanar traditionellt estetiska och ekonomiska värden med en befriande respektlöshet.

Hedersomnämnande:
Kristina Schultz

Årets jury vill premiera en idé som de tycker är både lysande och tankeväckande:
Kristina Schultz beslöt att tömma sitt hem och själv tillverka alla de föremål hon och henne familj behövde. Det ledde till att hon reflekterade över våra vardagliga behov. Men hon insåg också att hennes brist på hantverkskunnande gjorde det svårt att tillfredsställa dessa behov. Teori och praktik kan inte alltid förenas. Nu väntar vi nyfiket på vad hennes upptäcktsresa kommer att leda till.

Juryn 2016 består av Lotta Lewenhaupt, journalist och författare, Kerstin Wickman, professor i designhistoria, Ewa Kumlin, vd Svensk Form och Anders Färdig, grundare av och vd på Design House Stockholm. Gästjurymedlem år 2016 är Johannes Karlström, Note Design Studio.

Vinsten består av en utställning på vårens Formex och en sponsrad aktivitet till ett värde av
50 000 SEK. De nominerade får ett unikt designat diplom, i år formgivet av SiggaRún från Island www.siggarune.com. Prisutdelningen sker i samband med att Formex öppnar den 24 augusti under onsdagskvällen.Samarbetspartner är Trendgruppen PR, Spendrups Bryggeri och Haymarket by Scandic.

Nomineringsförslagen till Formex Nova görs också i samarbete med Iceland Design Centre, Design Forum Finland och Klubben (Norwegian Designers Union).

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se
Catarina Oscarsson +46 8 749 43 66, catarina.oscarsson@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 900 utställare, 24 000 fackbesökare och över 850 medierepresentanter.