Ny generation formgivare i Young Designers på Formex

Ny generation formgivare i Young Designers på Formex

Flera av dagens etablerade formgivare har startat sin karriär på Young Designers – Formex plattform för unga, oetablerade formgivare. I vårens upplaga 14-17 januari 2015, deltar bland andra Eduards accessories, MÚK och Maria Sandberg Textiles för första gången.

Cecilia Eduards är arkitekt verksam i Göteborg. Hon är hjärnan och hjärtat bakom Eduards accessories, som designar läderväskor och accessoarer med inspiration från svensk hantverks- och byggnadstradition. Eduards accessories första kollektion, Näver, är en nutida tolkning av traditionell nordisk näverflätning.

– Jag arbetar fram väskmodellerna i min källarstudio och syr alla prototyper för hand med traditionell lädersömnadsteknik. I nära samarbete med den småländske tillverkaren får produkterna sedan sin färdiga form. Att ha en etiskt schysst produktion är en självklarhet; enbart vegetabiliskt garvat läder används och alla produkter tillverkas i Sverige av erfarna läderhantverkare, säger Cecilia Eduards.

MÚK startades 2012 av Mattias Chrisander och Patrick Iu. De arbetar främst med belysning, möbler och vardagsprodukter. MÚK inspireras av tillverkningsmetoder, material och hur olika materials egenskaper kan utnyttjas i en ny kontext. Produkterna formas därför av materialmöten i kombination med att funktionen får styra, när det gäller produkter för hem- och offentlig miljö.

– Genom att utnyttja våra kompetenser inom möbelsnickeri och interaktionsdesign i kombination med produktdesign arbetar vi brett för att nå våra mål. På mässan hoppas vi kunna höra nya åsikter om våra produkter och skapa många nya kontakter, både med intresserade designvänner och potentiella producenter, berättar Mattias Chrisander och Patrick Iu.

Maria Sandberg är utbildad textilformgivare från Textilhögskolan i Borås och HDK, Göteborgs Universitet. Hon har bland annat arbetat i Indien med handknutna och vävda mattor samt formgivit en mattkollektion för Åhléns. Inspirationskällor är gamla hantverkstekniker, orientaliska mattor, ekologi samt naturvetenskap och framtidsvisioner och skapar historier i hennes mönster. På Young Designers visar Maria Sandberg bland annat filten Antarctica-Arctica, ur kollektionen PANGAEA, tillverkad i Sverige av 100 % ull.

– Jag har valt att på egen hand producera denna kollektion i Sverige, där mitt syfte från början var att göra mönster från olika platser på jorden med särpräglat och viktigt natur- och djurliv, och sedan donera en del av intäkterna av försäljningen till valda WWF-program i dessa regioner, säger Maria Sandberg.

Ansökan till Young Designers sker med produkter som ännu inte är producerade av ett etablerat företag. I området kan samma formgivare ställa ut tre gånger, men måste ha nya produkter att visa. Intill Young Designers finns Next Step, som är till för de utställare som kommit lite längre i sin etableringsfas. Young Designers anordnas för 14:e gången och Next Step för tionde gången.

Lisa Bengtsson, Malin Lundmark, Form for you, Sofia Hagelin, Sebastian Kjersén, Kristoffer Fagerström, Simon Key Bertman och Johan Lindsten är några av dagens etablerade formgivare som börjat sin karriär på Young Designers.

Young Designers våren 2015:

Aderelles, www.aderelles.com

Sara Björne, www.sarabjorne.com

SILO, www.silo-design.dk

Vera Novis

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se,
Lotta Signeul, +46 8 749 43 36, lotta.signeul@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen. Formex välkomnar 850 utställare, 24 000 fackbesökare och 950 medierepresentanter.