Nyheter från Greenhouse

Greenhouse, Stockholm Furniture Fairs hall för fristående formgivare och designskolor, har fått en ny jury. Det är också klart att premiären och invigningen av vandringsutställningen Ung 7 sker i Greenhouse, när nästa upplaga av Stockholm Furniture Fair och Northern Light Fair går av stapeln mellan den 4 och 8 februari 2009 på Stockholmsmässan.

Många av dagens ledande designgrupper som Front, Norway says och BrobergRidderstråle, har fått sitt genombrott tack vare Greenhouse, där nya talanger kan visa sina prototyper och träffa producenter i möbelbranschen. För att få ställa ut får de sökande inte vara fast knutna till någon producent eller redan etablerade i branschen och produkterna bör inte heller ha visats tidigare. Fria formgivare och designskolor från hela världen bjuds in att söka och en jury gör sedan det slutgiltiga urvalet. Sista dagen för ansökan till Greenhouse är den 22 september 2008. Greenhousejuryn inför 2009 har tre nya medlemmar:

Anna von Schewen, inredningsarkitekt och formgivare. Hon har bland annat formgivit stolarna Hug och Latta. Anna von Schewen har också uppmärksammats som arkitekt genom huset Kovilan, ett särpräglat skärgårdshus omslutet av vatten i tre väderstreck.

Andreas Engesvik, inredningsarkitekt och formgivare, ingår i den norska designgruppen Norway says tillsammans med Torbjørn Anderssen och Espen Voll. Trion ställde ut i Greenhouse 2002, samma år som de startade sin studio och har sedan dess erhållit flera utmärkelser. Norway says har sin bas i Oslo och arbetar med producenter bland annat från Norge, Sverige, Danmark och Italien.

Kersti Sandin Bülow, arkitekt och industridesigner, är sedan 2005 professor vid Högskolan för Design och Konsthantverk. Kersti Sandin Bülow är också grundare av möbelföretaget Materia AB. Hon har erhållit en rad designutmärkelser och finns representerad med möbler på Nationalmuseum, Röhsska museet och Museum für Angewandte Kunst i Köln. Hon har även uppmärksammats vid ett flertal tillfällen för framgångsrikt entreprenörskap.

Matti Klenell, inredningsarkitekt och möbelformgivare är kvar från föregående jury. Han driver egen studio sedan år 2000 och arbetar idag med uppdragsgivare i Sverige och utomlands. Förutom NC Möbler samarbetar Matti Klenell med bland annat Bals Tokyo, BRIO, Miljöexpo, Moooi, Muuto, Svenskt Tenn och Örsjö Belysning.

I Greenhouse premiärvisas den jurybedömda vandringsutställningen Ung 7 som vänder sig till formgivare verksamma i Sverige eller svenska medborgare verksamma utomlands. Ung arrangeras nu för sjunde gången - Ung 7, och drivs i samarbete mellan Svensk Form, Form/Design Center i Malmö, Riksutställningar och Stockholm Furniture Fair. Därefter visas utställningen på olika platser i Sverige och utomlands.

- Ung 7 är för mig otroligt spännande att ta del av, i en tid då gränser luckras upp och man anar en lust att förändra och hitta nya sätt att uttrycka sig på. Karaktäristiskt för utställningen är att den visar nya idéer och prototyper som ännu inte finns i produktion. Då bidragen inte bundits till specifika kategorier möjliggörs gränsöverskridande mellan konst, design och konsthantverk, berättar Karin Wiberg, projektledare, Ung 7.

Juryn för Ung 7 består av Marcus Jahnke, Matti Klenell, Gustaf Nordenskiöld, Diana Orving,
Sissi Westerberg, Fredrik Pettersson och Stina Wirsén.

Mer information finns på www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta Lotta Signeul pressansvarig affärsområde inredning, mat och mode, 08 749 43 79 eller lotta.signeul@stofair.se

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.