Persontrafik blir större än någonsin

När Persontrafik återkommer till Stockholm, 19-21 oktober, blir den större än någonsin. Mässan har vuxit med 30 procent sedan senast. - Det händer väldigt mycket inom kollektivtrafiken, det åter-speglas på mässan, säger projektledare Dan Ågren. Persontrafik har utvecklats till kollektivtrafikens viktigaste mötesplats i Norden. I år återvänder arrangemanget till Stockholm efter ett antal år i Göteborg. Och mässan i Stockholm går mot rekord. - Bland annat är det den tekniska utvecklingen som bidragit till de ökade intresset. Några speciellt intressanta områden är säkerhet för personal och passagerare både i och runt fordonen, handikappanpassning och nya IT-lösningar för att effektivisera trafiken. Här har det kommit många nya lösningar som presenteras på mässan och på kongressen, säger Dan Ågren. Ett annat spännande utvecklingsområde är fordon. Över sextio fordon kommer att finnas på plats på mässan, även det fler än någonsin. - Det ställs högre krav på dagens fordon. Trafiken är intensivare, säkerhetskraven högre och fordonen måste vara bättre anpassade för sitt ändamål. Det gör att väldigt många nya leverantörer har dykt upp på marknaden för att möte det här behovet. Många passar på att visa upp sina fordon när branschen samlas, säger Christer Swärd, Temsa Sverige en av de nya leverantörerna som för första gången visar bussar i Sverige. I anslutning till mässan arrangerar samtidigt BR och SLTF sin stora gemensamma kongress. På ett 30-tal seminarier diskuteras de mest aktuella frågeställningarna i branschen. - Kongressen tillsammans med mässan gör det här arrangemanget till branschens absolut viktigaste utbildningstillfälle i år, säger Dan Ågren. För mer information: www.persontrafik.se Dan Ågren, mässansvarig, 08-749 41 62, dan.agren@stofair.se Fakta Persontrafik: Persontrafik 2006 är en fackmässa för alla som är verksamma inom kollektivtrafiken i Norden. Mässan arrangeras 19-21 oktober av Stockholmsmässan i samarbete med Svenska Bussbranschens Riksförbund (BR) och Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF). I anslutning till mässan arrangeras en gemensam kongress som behandlar aktuella frågor inom kollektivtrafiken.