Premiär för Samhällsbyggararenan i Almedalen: Hållbarhet, kompetens och kvalitet i fokus

Under årets Almedalsvecka finns ett nytt inslag på Hamnplan i Visby: Samhällsbyggararenan. Det är en ny mötesplats där samhällsbyggnadsbranschen lyfter aktuella frågor i relation till politiken. Bakom denna satsning står Stockholmsmässan/Nordbygg. Målsättningen är att Samhällsbyggararenan ska bli en angelägen mötesplats över tid.

Premiärupplagan av Samhällsbyggararenan bjuder på evenemang från en rad branschaktörer – såväl branschorganisationer som företag.  Ämnen som står i fokus är hållbart samhällsbyggande, kompetensförsörjning och kvalitetsutveckling.

–Inslagen andas framtidstro och nya idéer. Samtidigt finns tydliga budskap till politiken. Det känns som att detta kan bli en viktig arena för dialog och utveckling både inom branschen och mellan branschen och politiktiken, säger Peter Söderberg, projektchef för branschmässan Nordbygg och Samhällsbyggararenan i Almedalen.

”Rätt människor i rätt bransch är på plats”
Byggherrarna är en av de branschorganisationer som valt att medverka på Samhällsbyggararenan i Almdalen i sommar:

– Vi vill hamna i ett koncept, där rätt människor i rätt bransch är på plats, berättar Monica Martinsson, kommunikationsansvarig på Byggherrarna.

Byggherrarnas frukostseminarium under måndagen har titeln ”Samhällsutveckling i de stora projektens tid – vart är vi på väg?”.

– Det handlar om att vi behöver byggherrar som engagerar sig i det tidiga skedet av byggprocessen. Det behövs nytänkande och mod för att skapa visioner för framtidens samhällsbyggande. Görs dessa investeringar med långsiktigt tänkande kommer samhällsbyggandet hålla för framtida generationer, säger Monica Martinsson.

Kvalitet och hållbarhet med Spef och Saint Gobain
På måndagen arrangerar Spef en paneldiskussion om problemet med fukt i fasader i nya hus. Dessutom bjuder organisationen på ett föredrag av Stockholms stadsarkitekt Karolina Keyzer. Spef är organisationen för murat och putsat byggande i Sverige.

Byggmaterialföretaget Saint Gobain har satt samman ett omfattande seminarieprogram med konkreta case och diskussioner med företrädare för kommun, sakkunniga och byggaktörer. Det genomgripande temat är ”Hur påverkar byggnaden vår hälsa, välbefinnande och produktivitet?”.

Kompetensförsörjning och ungdomsbostäder
”Vi har lösningen på både energisparmål och arbetslöshet! (bara vi får fler platser till Yrkeshögskolan)”. Det är parollen för VVS-företagens seminarium om behovet av kompetenta medarbetare i installationsbranschen.

– För att installatörsbranschen ska kunna utvecklas krävs att vi har tillgång till kompetenta medarbetare. Därför behöver våra medlemmar årligen anställa åtskilliga personer med yrkeshögskolekompetens. Det handlar om personer som idag inte finns att tillgå, berättar Kicki Blom, kommunikationschef på VVS-företagen.

Även Byggcheferna fokuserar på kompetensförsörjning i sitt Almedalsprogram. Hur ska branschen lyckas behålla befintliga och attrahera nya byggchefer och vems ansvar är det att åstadkomma denna förändring? Dessa frågor kommer att diskuteras i en paneldebatt mellan bland andra Pia Höök, Diversity Manager, Skanska, Maria Wetterstrand, Samhällsdebattör och Stefan Fölster, Reforminstitutet.

På torsdagskvällen bjuder tidningen Byggindustrin in till bostadsmingel och debatt om ungdomsbostäder.

– Det känns mycket bra att Stockholmsmässan/Nordbygg tagit initiativet till Samhällsbyggararenan i Almedalen. Det blir en viktig mötespunkt där branschens aktörer kan skapa dialog med politiker och opinionsbildare, menar Staffan Åkerlund, chefredaktör på Byggindustrin.

”Samhällsbyggararenan – en långsiktig satsning”
– Vi ser långsiktigt på denna satsning. Samhällsbyggararenan i Almedalen blir ett viktigt komplement till den stora branschmässan Nordbygg och konferensen Ecoforum som båda arrangeras på Stockholmsmässan.

Information om programmet för Samhällsbyggararenan i Almedalen 2014 finns här

För ytterligare information kontakta Peter Söderberg, projektchef för Nordbygg och Samhällsbyggarenan i Almedalen, tel 08-749 43 93, peter.soderberg@stockholmsmassan.se
Mer information finns också på www.nordbygg.se

Stockholmsmässan är en av världens främsta och mest flexibla mötesarrangörer. Vi erbjuder den perfekta mötesplatsen för allt från internationella toppmöten till breda publikmässor. Tillsammans med utställare och arrangörer skapar vi välregisserade möten som ger besökaren inspiration, kunskap och affärsmöjligheter. Som Nordens ledande arrangör genomför vi varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 7 000 journalister från hela världen.