Pressinbjudan till Persontrafik 2014

Pressinbjudan till Persontrafik 2014

Välkomna till Persontrafik 2014! Det här är fackmässan som samlar alla som är verksamma inom kollektivtrafiken. 188 utställare kommer att finnas på plats under mässan och ett nittiotal seminariepunkter kommer att hållas.

Ett av de stora dragplåstren på Persontrafik 2014 är den colombianske före detta borgmästaren i Bogotá, Enrique Peñalosa. Han är ordförande i ITDP, Institute for Transportation and Development Policy och kommer att tala om hur en väl utbyggd kollektivtrafik kan främja hållbarhet, livskraft och motverka segregation. Enrique Peñalosa är en av världens främsta förespråkare för en urbanism som bygger på hållbarhet, livskvalitet och människors lika värde ‒ med en väl utbyggd kollektivtrafik som röd tråd.

Dessutom kommer den nya generationens busstrafik att demonstreras på öppningsdagen. Volvo lanserar en ny typ av laddhybridbussar i Stockholm som ska trafikera linje 73 mellan Ropsten och Karolinska Institutet. Jämfört med konventionella dieselbussar har laddhybriderna 75 % lägre bränsleförbrukning. Bussarna snabbladdas vid ändstationerna och med ett fullt batteri kan de köra upp till sju kilometer på el, tyst och avgasfritt. Bakom projektet står SL, Volvo Bussar och Vattenfall och delfinansieras genom EU.

Här kommer ett axplock ur programmet:

Tisdag 28 oktober

-10.30-11.00 Nya tunnelbanan enligt 2013 års Stockholmsförhandling 10:30 - 11:00 (lokal T1)

-11.00 Pressinformation och avtäckning av Scanias egenutvecklade hybridbuss i Scanias monter. Detta är såväl Sverigepremiär som världspremiär för en unik produkt för bussystem, BRT – Scania Van Hool Exqui City.(Scanias monter)

-11.30-12.30: Enrique Peñalosa talar (lokal T:1)

-13.30-14.00 ”Utan invandrare stannar kollektivtrafiken” (lokal T2)

-Kl 15.30. Visning av framtidens busstrafik och avtäckning av Volvos laddhybrid i Volvo Bussars monter C22:51

Onsdag 29 oktober

-11.30-12.30 ”Förarlösa kollektivtrafikfordon – en realistisk framtidsvision?” (lokal T3)

-11.30-12.30 ”Järnväg 2050 - en vision om järnvägens roll i samhället” (lokal T2)

Torsdag 30 oktober

-11.00-11.30 ”Projekt Citybanan i Stockholm - en lägesrapport” (lokal T2)

-13.30-14.00 ”Gemensamma biljett- och betallösningar – hur långt har branschen kommit?” (lokal T3)

För fullständigt seminarieprogram, klicka här

Pressackreditering sker via mässans hemsida:  www.persontrafik.se . Presskorten hämtas sedan i Presscenter.

Ytterligare information lämnas av:
Dan Ågren, projektledare, tel: 0708-80 80 06, e-post: dan.agren@persontrafik.se
Elin Sahlin, presskoordinator, tel: 070-789 41 46, e-post: elin.sahlin@stockholmsmassan.se

Inspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Norden största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.