S.E.E. framtidsspanar med barn och ungdomar

S.E.E. framtidsspanar med barn och ungdomar

Inför årets upplaga av S.E.E., Scandinavian Electronics Event, har stå-upp-komikern Martin Soneby åter varit i farten. Denna gång intresserar han sig för barn och ungdomars syn på framtida innovationer inom elektronik. Barn och ungdomar mellan fem och arton år har fått svara på frågor om teknik i framtiden och resultaten kommer inom kort att presenteras i form av filmklipp.

Tanken med den nya kampanjen är att väcka våra framtida uppfinnare och forskares tankar kring hur de tror att framtiden kommer ser ut.
Kanske kommer deras idéer även att inspirera till någon ny uppfinning?

Samtliga ålderskategorier var i alla fall rörande överens om att vi i framtiden kommer att åka omkring i flygande bilar – och flera unga produktutvecklare erbjuder sig att hjälpa till att ta fram dessa!

– Jag imponerades framförallt av de allra yngsta barnens förmåga att tänka helt fritt och gränslöst. De är de sanna visionärerna. Jag är övertygad om att om ett teknikföretag tar en grupp barn och låter dem tänka helt fritt, kommer de att erbjuda mängder av nya idéer som företagen aldrig hade hittat annars. Barn är dessutom väldigt billiga i drift. De jobbar för kakor och festis, säger komikern Martin Soneby.

Vissa av Martins frågor var dock lite knepigare att svara på, men om man inte vet, så går det ju alltid att gissa:
”En halvledare är en ledare som inte har fullmakt.
”En halvledare bestämmer bara över halva landet”
”En komponent är en gammal popstjärna som man gillat länge”

Filmerna med framtidsspaningar kommer att läggas ut på S.E.Es hemsida och youtubekanal, facebooksida samt distribueras till andra viktiga medier. Här finns även de filmer med Martin Soneby som togs fram inför S.E.E. 2010, där Martin bl.a. kör en analog variant av Facebook, tar sig fram genom Stockholm med häst och vagn.

För mer information:
Magnus Eriksson, projektledare S.E.E., Stockholmsmässan, telefon: 08-749 43 30, 070-789 43 30, e-post: magnus.eriksson@stockholmsmassan.se
Alexandra Kärnlund, pressansvarig S.E.E., telefon: 0709-69 97 67, alexandra.karnlund@informedia.se

Om S.E.E.
Scandinavian Electronics Event, S.E.E., är nordens ledande mötesplats för den industriella elektronikbranschen. Evenemanget, som äger rum på Kistamässan den 17-19 april 2012, arrangeras av Stockholmsmässan och Branschorganisationen Svensk Elektronik.

Läs mer på http://www.see-event.se/

Möten i världsklassInspiration och kunskap, affärsmöjligheter och nya vänner. Stockholmsmässan är Nordens största mötesplats med ett 70-tal branschledande mässor och hundratals nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang varje år.Vi ser fram emot att träffa dig!